Advertisement
Kamyonum
GÜNDEMHABERLERTESLİMAT FOTO GALERİ VİDEO GALERİ YAZARLAR
Menü Arama Facebook Twitter Whatsapp İhbar Hattı
kamyonum dergisi, youtube kanal, kooperatif,
bisa
English
WE WANT TO BE THE BEST QUALITY, NOT THE BIGGEST

WE WANT TO BE THE BEST QUALITY, NOT THE BIGGEST

1 2 3 4 5 6
Dergi
alp özler, yılnak,
filo kiralama, estepe,
   
  Av. Bilun ELMACIOĞLU bilun@elmacioglu.av.tr  
Demiryolu ile Eşya Taşımacılığı
31 Ağustos 2020 Pazartesi

Demiryolu taşımacılığı maliyeti, güvenliği ve taşıma ağının uzunluğu ve kesintisiz olabilme özelliği sebebi ile pek çok alanda tercih edilen bir taşıma yöntemidir. Özellikle yakıt ve ağır yük taşımacılığında güvenlik açısından tercih edilmektedir. Kıtalar arası inşa edilen tüneller, demiryolu taşımacılığını daha da önemli konuma getirmiştir.

Ülkemizde, inşa edilen Marmaray hattı ile Türkiye, Uzakdoğu–Avrupa hattında demiryolu taşımacılığında önemli bir geçiş hattıdır.

Covid-19 virüsü kaynaklı küresel salgın sebebi ile doğrudan ticaret ve alış-veriş yerini e-ticarete bırakmıştır. Küresel salgın döneminde taşımacılığın önemi artmış, özellikle teması en aza indirmesi sebebi ile demiryolu taşımacılığı daha çok önem kazanmıştır. Sektörün önde gelen isimleri demiryolu taşıma faaliyetlerine olan yatırımlarını arttırmışlardır. Ülkemizde, limanlar ve sınır kapılarına, demiryolu bağlantılarının yapılması taşımacılık alanında Türkiye’yi mecburi bir uğrak noktası haline getirecektir.

2013 yılında Çin Devlet Başkanı Şi Cinping tarafından ilan edilen “Bir Kuşak Bir Yol” projesi (“Proje”) ile Çin ve Avrupa arasında ticaretin canlandırılması hedeflenmekteydi. Projenin “bir kuşak” kısmı karayolu, demiryolu, petrol ve gaz boru hatları ve diğer altyapı projelerinden oluşan bir kara ulaştırma ağları bütününü, “bir yol” kısmı ise deniz yolunu temsil eder. 65 ülkenin dahil olduğu projede, Türkiye Avrupa ile Asya arasında bir geçiş koridoru oluşturmaktadır. Özellikle Marmaray hattından yük trenlerinin geçişinin başlaması ile demiryolu taşımacılığı için yeni bir dönemin başladığı söylenebilir. Bakü-Tiflis–Kars demiryolu hattı Çin ile Türkiye arasındaki yük taşıma süresini 1 aydan 12 güne, Türkiye üzerinden Marmaray hattı ile yapılan devamı taşımada Çin ile Avrupa arasındaki yük taşıma süresini 1 aydan 18 güne düşürdü. Bu durum özellikle eşya taşımacılığında sürelerin çok önemli olduğu dikkate alınarak değerlendirildiğinde, demiryolu taşımacılığının hem güvenli, hem ekonomik hem de hızlı bir taşıma yöntemi olduğunu söylemek mümkün.

Proje hakkında, örneğin tehlikeli maddelerin taşınmasının ne şekilde olacağı, Marmaray hattından tehlikeli madde taşınıp taşınmayacağı gibi pek çok soru halen cevapsız olsa da, bu proje ile demiryolu taşımacılığı ön plana çıkmıştır. Bu sebeple demiryolu taşımacılığı ile ilgili uygulanacak mevzuat ve hukuki sorumluluklar da gündeme gelecektir.

Hukuki açıdan demiryolu taşımacılığı

Demiryolu taşımacılığı bakımından uygulanacak hukuk, iç taşımalar ve uluslararası taşımalar olarak iki bölümde incelenebilir.

İç taşımalar bakımından Türk Ticaret Kanunu taşıma hükümleri uygulanacak iken uluslararası taşımalar bakımından, Türkiye’nin de taraf olduğu 1980 tarihli COTIF (Uluslararası Demiryolu Taşımacılığına İlişkin Anlaşma) – CIM (Demiryolu İle Eşya Taşımacılığına İlişkin Anlaşma)  hükümleri uygulanır.  

COTIF, Demiryolu İle Yolcu ve Bagaj Taşımacılığına İlişkin Anlaşma’yı (CIV) ve Demiryolu İle Eşya Taşımacılığına İlişkin Anlaşma’yı (CIM) birleştirmiştir. COTIF, CIV Anlaşmasının “A” Ekini, CIM Anlaşmasının “B” Ekini ve Demiryolu İle Gerçekleştirilen Uluslararası Tehlikeli Eşya Taşımacılığı Kuralları’nın”C” Ekini (RID) kapsamaktadır.

Uluslararası taşımalar bakımından COTIF ve Ekleri hükümlerinin uygulanabilmesi için, taşıma sözleşmesinin taraflarının COTIF üyesi ülkelerde olması, varma veya gönderme yerinin herhangi birinin COTIF’e taraf ülke olması veya COTIF’in sözleşmede seçilen uygulanacak hukuk olması ve söz konusu taşımaya ilişkin multimodal taşıma sözleşmesinin demiryolu taşıması ile birlikte karayolu veya iç su taşımasını da kapsaması gerekmektedir. Demiryolu ile eşya taşıma sözleşmelerinde COTIF ile birleşik hükümler olan CIM hükümleri uygulanır. Uygulama alanı COTIF ile aynıdır.

Taşıyıcının hak ve sorumluluklarından bahsetmeden önce COTIF-CIM’de yapılan taşıyıcı tanımının üzerinde durmak gerekir. Taşıyıcı, gönderenin sözleşme yaptığı, sözleşmenin tarafı taşımacıyı veya bu sözleşme bazında sorumlu olan takip eden taşımacıyı (müteakip taşıyıcı) belirtir. Müteakip taşıyıcı aynı sözleşme tarafı taşıyıcı gibi sözleşmenin tarafıdır. Müteakip taşıyıcı aynı taşıma sözleşmesinde taşımanın bir kısmını üstlenen taşıyıcıdır.

Yine COTİF-CIM’de düzenlenen bir diğer taşıyıcı kavramı ise, taşeron taşıyıcıdır. “Taşeron taşıyıcı”, gönderen ile taşıma sözleşmesi yapmaz, bir nevi alt taşıyıcıdır. Sözleşme tarafı taşıyıcının, fiili taşıma işini kısmen veya tamamen bıraktığı taşıyıcıdır.

Yükleme ve boşaltma ile ilgili sorumluluk kapsamında ise COTIF-CIM gereğince, eşyanın yükleme ve boşaltma ile ilgili yükümlülüğün kime ait olduğunu gönderici ve taşıyıcı kararlaştırır. Yükleme ve boşaltmanın kime ait olduğuna dair sözleşme olmaması halinde, tam vagonlar için yükleme göndericiye ve teslimden sonra boşaltma alıcıya ait olur. Koliler için ise yükleme ve boşaltma taşıyıcıya aittir. Gönderici kendisi tarafından yapılan hatalı yüklemenin tüm sonuçlarından sorumludur.

Taşımacılıkta rastlanan sorunların başında yükün süresinde teslim edilememesi gelir. Bu hususta sorun yaşamamak için tarafların kendi aralarında teslim süresini kararlaştırmaları önemlidir. Aksi halde, COTİF-CİM hükümlerindeki teslim süreleri dikkate alınacaktır.

Bu hükümler gereğince, taraflar arasında teslim süresi kararlaştırılmamış ise tam vagon yüklerinde sevk süresi 12 saati, taşıma süresi her bölünmez 400 km’lik dilim için 24 saati geçemez. Parça eşyalar için, sevk süresi 24 saati, taşıma süresi her bölünmez 200 km’lik dilim için 24 saati geçemez.

Sorumluluk

Taşıyıcı eşyanın teslim alınışından teslim edilmesine kadar meydana gelen eşyanın kaybı veya kısmi kaybından, hasardan ve teslim süresinin aşılmasından (kullanılan demiryolu alt yapısı ne olursa olsun) doğan zarardan sorumludur.

Eşyanın tümüyle veya kısmen kaybı durumunda, taşımacı diğer tüm zarar-ziyanlar dışında, borsadaki kura göre, yoksa, pazardaki cari bedele göre ve her ikisi de yoksa eşyanın teslim alındığı gün ve yerdeki aynı tür ve kaliteden eşyaların mevcut değerine göre hesap edilen bir tazminatı ödemek zorundadır. (Tazminat, noksan brüt ağırlık kilogramı başına 17 hesap birimini geçmeyecek şekilde hesaplanır) Taşıyıcı hasardan sorumludur. Hasardan kaynaklanan tazminat eşyanın değerine varış yerinde tespit edilmiş değer kaybının oranı uygulanarak hesaplanır.

Somut olayın özellikleri ve istina hükümler çerçevesinde uygulanacak hukuk ve hükümler farklılık göstermektedir. Ancak burada, ihbar yükümlülüğü ve zamanaşımı süreleri ortak hüküm olup önem arz etmektedir. Özellikle taşıma sözleşmesinden doğan zararlar bakımından davaların 1 yıllık zamanaşımına tabii olduğu unutulmamalıdır.

 

                                                                                                Av.Aslıhan Kıroğlu

                                                                                                Av.Bilun Elmacıoğlu

 


E-posta   Facebook   Twitter     Yazdır   Önceki sayfa   Sayfa başına git  
YORUMLAR     Onay bekleyen yorum yok.
 

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 
 
   
 
Bu haber henüz yorumlanmamış...

 
FACEBOOK YORUM Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
Nuray PEKCAN
Nuray PEKCAN
Treder Zirvesi Sektörün Gelişimini Sergiledi
kamyonum, kamyon, kamyonumdergisi, kamyonumpazar,
0
  YAZARLAR
Dr. Can Baydarol
Dr. Can Baydarol
Ötekileştirme
Alpay Lök
Alpay Lök
Otobüs Yolculuğunda Hedef Sıfır Ölüm!
Mustafa İmrak
Mustafa İmrak
Lojistik Sektöründe Çevreci Çözümler
Av. Bilun ELMACIOĞLU
Av. Bilun ELMACIOĞLU
Sınırda Karbon Düzenlemesi Mekanizması “SKDM” 1 Ekim 2023 Tarihinde Yürürlükte
Özgür Şener
Özgür Şener
 Nafile Çaba
Prof. Dr. Birol ERKAN
Prof. Dr. Birol ERKAN
Yıldız Sektör; Lojistik
Nizamettin KARADAĞ
Nizamettin KARADAĞ
Türkiye Taşımacılığını Kim Yönetiyor?
Kamyonum TV
0
  ÇOK OKUNANLAR
0
Güzeller
0
  FACEBOOK'TA KAMYONUM
0
  ANKET
     
 
Uluslararası taşımalarda karşılaştığınız en büyük sorunlar nelerdir?
0
Sınır kapılarında yaşanan sorunlar
Vize
Belge yetersizliği
Maliyetler
Tır parkı sorunları
Cezalar
Sınırlardaki ve güzergahlarda karşılaşılan geçiş sorunları
0
0 Sonuçlar
 
     
0
  Kamyonum
0
  •Künye
  •İletişim
  •Abonelik ve Reklam
  •Sitene Ekle
  0
 
Ekonomi
İhale
Gündem
Haberler
Teslimat
Deniz Taşımacılığı
Lojistik
English
Akü
  0
 
Ağır Vasıtalarda Yeni Modeller
Hafif Ticarilerde Yeni Modeller
Özel Tasarım Araçlar
Modifiye Kamyonlar
Treyler Galeri
Üstyapı Galeri
Otobüslerde Yeni Modeller
Kamyon Magazin
Güzeller
  0
 
Yeni Araç Tanıtımları
Test Sürüşleri - Kamyon
Test Sürüşleri - Hafif Ticari
Kamyon Yarışları
Monster Truck Yarışları
Kamyon Simülatörleri
Otobüs Simülatörleri
Yeni Teknolojiler
Kamyon Magazin
  0
 
lkw
news
şoför
haberler
treyler
türkiye
src
Kamyon
bus