Kamyonum
GÜNDEMHABERLERTESLİMAT FOTO GALERİ VİDEO GALERİ YAZARLAR
Menü Arama Facebook Twitter Whatsapp İhbar Hattı
English
Ro-Ro Move in the Caspian

Ro-Ro Move in the Caspian

1 2 3 4 5 6
Dergi
27 Aralık 2025 Cumartesi - 12:15

Türkiye’de Ağır Vasıta Pazarı Yavaşlıyor mu?

Türkiye ağır vasıta pazarı büyümesini tamamen kaybetmiş değil; ancak son veriler, hızlı genişleme döneminin geride kaldığını gösteriyor. Satış, sefer ve kapasite verileri daha temkinli bir döneme işaret ediyor.

Türkiye’de Ağır Vasıta Pazarı Yavaşlıyor mu?

Rakamlar ve Veriler Ne Söylüyor?**

Türkiye’de ağır vasıta sektörü uzun yıllar boyunca iç ticaret, ihracat ve lojistik hacmindeki artışla birlikte büyüdü. Ancak son dönemde hem makroekonomik göstergeler hem de saha verileri, pazarın ivme kaybettiğini ortaya koyuyor.

Bu tablo, sektörün durduğu anlamına gelmiyor; fakat büyümenin yavaşladığını ve seçici hale geldiğini net biçimde gösteriyor.

Ağır Vasıta Pazarında Sayılar Ne Diyor?

Sektör verilerinin ortak kesişim noktası şu başlıklarda toplanıyor:

  • Türkiye’de aktif ağır vasıta parkı 500 binin üzerinde

  • Son yıllarda yıllık yeni araç satışları önceki zirve dönemlerine kıyasla daha düşük bantta seyrediyor

  • Filoların araç yenileme süresi ortalama 1–2 yıl uzamış durumda

  • İkinci el ağır vasıta piyasasında talep artışı, sıfır araç tarafındaki temkinli duruşu destekliyor

Bu veriler, yatırım iştahının tamamen bitmediğini ancak bekle–gör yaklaşımının güçlendiğini gösteriyor.

Sefer ve Kapasite Kullanımı

Saha gözlemleri ve operasyon verileri:

  • Araç sayısı artsa da araç başına düşen sefer sayısının sınırlı arttığını

  • Bazı hatlarda kapasite kullanımının %70–80 bandında kaldığını

  • Özellikle iç pazarda taşımaların daha kısa mesafeye kaydığını

ortaya koyuyor.

Bu durum, pazarın hacim olarak büyümediğini; mevcut kapasitenin daha dikkatli kullanıldığını gösteriyor.

Maliyetler Büyümeyi Baskılıyor

Teknik analizlerde en belirleyici unsur maliyet kalemleri:

  • Yakıt, ağır vasıta işletme maliyetlerinin %35–45’ini oluşturuyor

  • Bakım ve yedek parça maliyetleri yıllık bazda çift haneli artışlar gösteriyor

  • Finansman maliyetleri, yeni araç yatırımlarını daha riskli hale getiriyor

Bu nedenle firmalar:

  • Yeni araç almak yerine

  • Mevcut filoyu daha uzun süre kullanmayı

  • Operasyonel verimliliği artırmayı

tercih ediyor.

Bilimsel Açıdan Bu Ne Anlama Geliyor?

Lojistik ve taşımacılık ekonomisinde bu durum şu şekilde tanımlanıyor:

“Büyüme fazından optimizasyon fazına geçiş.”

Yani sektör:

  • Hızlı genişleme yerine

  • Verimlilik

  • Doğru hat

  • Doğru araç

  • Doğru zaman

üzerine yoğunlaşıyor.

Bu tür dönemler, zayıf işletmeler için zorlayıcı, güçlü ve planlı firmalar için ise ayıklayıcı olarak kabul ediliyor.

Kamyoncu ve Filo Açısından Tablo

Direksiyon başındaki gerçeklik de verilerle örtüşüyor:

  • Daha az sefer ama daha dikkatli planlama

  • Bekleme sürelerinin daha kritik hale gelmesi

  • Yanlış seferin maliyetinin eskisinden daha ağır olması

Bu da ağır vasıta pazarında “çok iş” değil, “doğru iş” dönemine girildiğini gösteriyor.

Sonuç

Türkiye’de ağır vasıta pazarı bitmedi.
Daralmadı.
Ama hızlı büyüme dönemini geride bıraktı.

Önümüzdeki süreçte kazananlar;
en büyük filoya sahip olanlar değil,
en verimli çalışanlar olacak.

 
Kamyoncuların En Büyük Zaman Kaybı Nerede Yaşanıyor?
 
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
Kamyoncuların En Büyük Zaman Kaybı Nerede Yaşanıyor?
Kamyoncular için en büyük sorun yol şartları ya da mesafe değil. Asıl ...
Boş Giden Kamyonlar Alarm Veriyor
Türkiye’de binlerce kamyon, yükünü teslim ettikten sonra dönüş yoluna ...
Alınan Kararlar Türkiye’yi Nasıl Etkileyecek?
Avrupa Birliği, lojistik ve taşımacılık alanında son yıllarda hızlanan ...
 
Lojistiğin Geleceği: Taşıyan Değil, Dayanan Kazanacak
Lojistik sektörü uzun yıllar boyunca tek bir soruya odaklandı: Daha hızlı ...
Sorun Mekanikte Değil, Sistemde
Elektrikli çekici ve kamyonlar Avrupa ve Türkiye yollarında hızla yaygınlaşırken, ...
"Trafik Kazalarının Önlenmesi İçin Büyük Fırsatı Kaçırmayalım"
Güvenli Ulaşım Teknolojileri Derneği Başkanı Özgür Şener'in Kaleminden
 
22 Yılda 100 Bin Kamyondan 4 Yılda 100 Bin Kamyona
Mercedes-Benz Türk, 1986 yılından bu yana faaliyet gösteren Aksaray Kamyon ...
Anka Intermodal Logistics 2026 Yılında Çin Hattını Devreye Alıyor
Anka Intermodal Logistics Genel Müdürü Nedim Şengül, Sovyetler Birliği’nden ...
Art Lojistik Fransa Hattında Büyümesini İddialı Bir Şekilde Sürdürüyor
Art Lojistik İş Geliştirme Müdürü Gürkan Uçar, firmalarının ana hattının ...
 
Nuray PEKCAN
Nuray PEKCAN
IVECO Vizyonunu SAMKO OTOMOTİV İZMİR ile Güçlendiriyor
YAZARLAR
Kamyonum TV
ÇOK OKUNANLAR
Güzeller
FACEBOOK'TA KAMYONUM
ANKET
Uluslararası taşımalarda karşılaştığınız en büyük sorunlar nelerdir?
 
Kamyonum Künye İletişim Abonelik ve Reklam Sitene Ekle
GüncelEkonomiİhaleGündemHaberlerTeslimatDeniz TaşımacılığıLojistikEnglish
Ağır Vasıtalarda Yeni ModellerHafif Ticarilerde Yeni ModellerÖzel Tasarım AraçlarModifiye KamyonlarTreyler GaleriÜstyapı GaleriOtobüslerde Yeni ModellerKamyon MagazinGüzeller
Yeni Araç TanıtımlarıTest Sürüşleri - KamyonTest Sürüşleri - Hafif TicariKamyon YarışlarıMonster Truck YarışlarıKamyon SimülatörleriOtobüs SimülatörleriYeni TeknolojilerKamyon Magazin
newstreylertruck haberler sondakikabuslkwKamyonşoför