Ön pişirmeli yüksek yoğunluktaki sırt kauçuğu, çalışma alanı standartlarına göre hazırlanmış zengin desen seçenekleri, üstün kilometre performansı ile en düşük kilometre maliyetinin sağlamış olduğu fayda maliyet avantajı, lastiğin kaplanabilirliğinin korunması, uzun karkas ömrü sağlayan soğuk sistem kaplama, sıcak kaplamanın değişken ve sabit olmayan kauçuk kalitesi dar ve standart desen kalıpları ile karkasa uyguladığı yüksek ısı ve basıncın verdiği zararı tamamıyla ortadan kaldırdı. Bugün gelinen noktada kaplama sektöründe soğuk sistem kaplama dünya pazarında % 70’in üzerinde bir pazar payına ulaştı.
Günümüzde gelişmiş ve gelişmekte olan tüm ülkelerde hızla artan araç ve lastik sayısı, bir kamyon lastiğinde elliden fazla hammadde, ondan fazla karışımın olduğu, ömrünü tamamladığında yaklaşık 60 kg civarında bir atık halini aldığı düşünülürse kaplamanın önemi daha çık ortaya çıkıyor. Geri kazanımı çok zor, doğaya, çevreye, ülke ekonomisine verdiği zarar düşüldüğünde lastiklerin birkaç defa yeni lastik performansında kullanımı ve kaplanılabilirliği konusunda soğuk sistem kaplama vazgeçilmez derecede gerekli oluyor. Bununla birlikte, enerji ve yer altı zenginliklerinin korunması ve tasarrufu, zararlı toksit maddelerin daha az tüketilmesi ile soğuk sistem kaplama sosyal bir kültür olarak kabul edilmesi gerekiyor.
Kaplama Pazarı Yüzde 70’lere Ulaştı
Dünya pazarında yüzde 70’lere ulaşan pazar payı Türkiye’de son yıllardaki atağıyla birlikte yüzde 40 civarlarına ulaştı. 2009 yılında kabul edilen “Motorlu Taşıtlar ve Römorklarının Kaplanmış Havalı (Pnömatik) Lastikleri İmalatının Uygulaması İle İlgili Yönetmelik” lastik kaplama konusunda belirli düzenlemeleri getirdi. Ülkemizin taraf olduğu Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu (BM/AEK) İç Ulaşım Komitesince hazırlanan, Tekerlekli Araçların, Araçlara Takılan ve/veya Araçlarda Kullanılan Aksam ve Parçaların Müşterek Teknik Talimatlarının Kabulü ve Bu Talimatlar Temelinde Verilen Onayların Karşılıklı Tanınması Koşullarına Dair 1958 Cenevre Andlaşmasına dayanılarak hazırlanan yönetmelik ile birlikte yapılan düzenlemelere göre ECE R-109 regülasyonun şartlarına uygun olarak kaplama lastik imalat işyerinin onaylanması gerekiyor.
ECE R-109 Sektörü Denetliyor
Onayı vermeden önce yetkili, kaplanan lastiğin bu Regülasyona uygun olduğu ve Madde 6.7 ve Madde 6.8’de verilen deneylerin kaplama lastik imalat işyerince imal edilen lastiklerin serisini temsil eden kaplanmış lastiklerin en az 5 ve gerekmedikçe 20’den fazla olmayacak şekilde numuneleri üzerinde başarılı bir şekilde gerçekleştirilmiş olduğu konusunda ikna edilmelidir.
Sektörde ise ECE R-109 Tip Onay Belgesi’ni alan veya almak için tüm işlemlerini gerçekleştirmiş firmalar denetimlerin sıklaştırılmasını istiyor. Biz de Kamyonum Dergisi olarak sektör temsilcilerinin görüşlerine başvurduk. Lastik kaplama teknolojisi, ilgili mevzuat, lastik kaplamanın firmaları sağladığı avantajlar ve çevreye etkileri gibi daha birçok konuda bizlerle görüşlerini paylaşan sektör temsilcileri bakalım neler söylemişler…
‘Lastik Kaplama Dosyası’nda söz sektör temsilcilerinde…