Kamyonum
GÜNDEMHABERLERTESLİMAT FOTO GALERİ VİDEO GALERİ YAZARLAR
Menü Arama Facebook Twitter Whatsapp İhbar Hattı
has, hastreyler, hasdorse, hastrailer, kamyon, kamyonet
tırsan
English
Pozkrone: Successful as a Krone partner in Poland for 30 years

Pozkrone: Successful as a Krone partner in Poland for 30 years

1 2 3 4 5 6
Dergi
alp özler, yılnak,
10 Kasım 2015 Salı - 14:13

Boite De Changement De Vitesse

Şanzıman ya da vites kutusu, motordan, baskı balata (kavrama) yolu ile aldığı hareketi istenilen tork değerinde, şaft veya diferansiyele ileten aktarma organıdır.

Boite De Changement De Vitesse

Şanzıman sözcüğü; Fransızca kökenli olup aslı Boite de changement de vitesse'dir (Okunuşu: Buat dö şanjman dö vites). Fransızcadaki kelime anlamı "Hız değiştirme kutusu"dur. Dilimize sadece "şanjman" sözcüğü alınmış ve "şanzıman" şeklinde değişikliğe uğrayarak Türkçeleşmiştir. Bazı kişiler "şanzuman" şeklinde söylemeye alışmış olabilir.

Şanzımanın görevleri

  • Araç dururken motorun çalışır vaziyette kalmasını sağlamak (boş vites veya N).
  • Debriyaj yardımıyla döndürme momentini arttırarak aracın kalkışını sağlamak (1.vites).
  • Yol ve trafik durumuna göre araca en uygun olan hızı ve torku (momenti) seçebilmeyi sağlamak (2,3,4.vites).
  • Seçilen uygun vites ile yüksek hızlarda dahi ekonomik sürüşün mümkün kılınması (5.vites).
  • Aracın gerektiğinde geri de hareket ettirilebilmesi (geri vites veya R).
Şanzımanın çeşitleri
Şanzımanlar ikiye ayrılır:
  1. Düz şanzıman (Düz vites, manuel vites) (Debriyajlı sistemler)
  2. Otomatik şanzımanlar (Tork konvertörlü)
Şanzımanın kullanımı

Motorlu aracı sürerken motor devri istenmeyen yüksek ya da alçak seviyelere ulaşabilir. Şanzıman motorun işlevini daha ferah, tehlikesiz, ve ekonomik yerine getirebilmesi için gereklidir. Motoru zorlamadan tekerleklerin devir hızının kademeli olarak yükseltilmesi ya da alçaltılması işleminde şanzıman sürücünün işini kolaylaştırır ve genellikle vites kolu ile ulaşılıp idare edilir.Düz vites kutusunda motor yüksek devir yaparken bir üst vitese, motor devri fazla düştüğünde bir alt vitese değiştirip motoru ferahlatma işlemi üç aşamalı yapılır:
  1. Önce debriyaj yardımıyla (genellikle debriyaj pedalına basarak) motor gücünün tekerleklere bağlantısı kesilir
  2. Şanzıman içindeki dişlilere motor gücü yüklenmezken vites kolu ile istenen oranda dişliler araya sokulur
    1. motor devrini düşürebilmek, sonra gaz vererek daha da hızlanabilmek için daha yüksek oranda dişliler, yani bir üst vites,
    2. motor devrini arttırabilmek, sonra fren yaparak motor stop etmeden daha da yavaşlayabilmek için daha alçak oranda dişliler, yani bir alt vites,
    3. durulacaksa, durulduğunda motorun stop etmemesi için, arada dişli ya da doğrudan bağlantı olmayan duruma getirilir (N), yani vites boşa alınır,
    4. geri gidilecekse motor gücünü ters yöne çevirten dişliler, yani geri vitese (R) geçilir,
  3. Üçüncü en son aşamada gene debriyaj yardımıyla motor gücünün tekerleklere, son seçilen vitesle tekrar bağlantısı, debriyajdan ayak yavaşça çekilerek yani debriyaj balatası önce hafif, sonra kuvvetli sürtünme, sonra da tutunma durumuna geçirilerek, şoksuz vurgusuz sarsıntısız bir şekilde sağlanır.
Özellikle rampada öne ya da arkaya eğimli park halinden yokuş yukarı harekete geçişte, aşağı hareket olmadan ve sarsıntısız geçiş için sürücünün bu üç işlem aşamasını çok hızlı ve kontrollü yapması, en önemlisi de freni gevşetip gaz verirken debriyajın sürtünme-tutunma kuvvetini duruma uygun oranda arttırması gerekir. Bu hem genel sürücülük tecrübesi, hem de sürülen aracın gaz, fren ve debriyajı ile tecrübe gerektirir. Bu karmaşık işlemde trafik yoğunluğu, acemilik, gözü yoldan ayırmama gereği, aracın halen hangi viteste olduğunu bilememe, ve telaş, tehlikeli durumlara yol açabilir. Bu tehlikeli durumlar şunlar olabilir: aracın ani hamle yapıvermesi, beklenmedik duruvermesi, motorun trafikteyken stop edivermesi (motor destekli işlemlerin bu yüzden aniden çok daha fazla kuvvet gerektirir hale gelivermesi), şanzımanın içindeki dişlilerinin zedelenmesi, debriyaj balatalarının zedelenmesi, ve frenlerin zedelenmesi.Otomatik şanzımanda vites değiştirme işlemleri ve frenden debriyaja yumuşak geçiş işlemleri gerekmez, bu yüzden bu tehlikeli durumlar daha az sözkonusudur.

Otomatik şanzıman bu işleme biraz ferahlık getirip tehlike ihtimalini azaltır. Sürücü genelde sadece boş (N), ileri (D), geri (R) ve park etme (P) seçeneklerinden birine karar verir. Sarsıntısız geçişleri ve motoru zorlamadan aracın istenilen sürata ulaşmasını sürücünün gaz ve fren kullanımına uyarak Otomatik şanzıman kendiliğinden sağlar.

Şanzımanın bakımı

Vites kutusunun içerisinde yan tapa seviyesinde dişli yağı bulunmalıdır. Yağ numarası araçların teknik özelliklerine göre farklılık arz eder; kullanma klavuzu tavsiyesine uyulmalıdır. Araçlarda vites kutusu çıkışına irtibatlı olan kilometre teli ile kilometre göstergesine kumanda edilir. Bazı yeni model araçlarda kilometre bilgisi ABS sisteminden okunur. Belirli sürelerde vites kutusunun ön ve arka kısımlarında yağ kaçağı olup olmadığı kontrol edilmelidir. Yağ kaçağı varsa araç servise götürülmelidir.

kaynak: wikipedia

 
Continental’den Kışa Özel KDV’si Bizden Kampanyası Üstelik Maximum Kart ile Peşin Fiyatına 8 Taksit Fırsatıyla
 
Adıyaman Belediyesi Isuzu ile Güçlendi
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
Continental’den Kışa Özel KDV’si Bizden Kampanyası Üstelik Maximum Kart ile Peşin Fiyatına 8 Taksit Fırsatıyla
Continental, araçlarını kışa hazırlayan kullanıcılara, 31 Aralık 2015 ...
Toyota Hilux "44 Keşif Rotası"
Binlerce yıllık tarihi, eşsiz doğal güzellikleri tanıtmanın yanında, hobi ...
Üçüncü Kez Can Tolon
Can Tolon, Lassa V1’de üç kez üst üste birinci olarak hattrick yaptı. ...
 
Mercedes-Benz Vito Tourer, Snoopy ve Charlie Brown ile Biraraya Geldi
Mercedes-Benz, bir efsane haline gelen ve Türkiye’de gösterime sunulacak ...
Hankook Lastikleri 2015 Üçüncü Çeyrek Mali Sonuçlarını Açıkladı
Hankook Lastikleri 2015'in üçüncü çeyreğinde 1.72 trilyon Kore Wonu (1.328,7 ...
Ford Trucks Global Büyümesini Kuzey Afrika’ya Taşıyor
Ford’un ağır ticari araç üretim ve mühendislik merkezi Ford Otosan, Fas’ta ...
 
Continental Türkiye Web Sitesi Yenilenen Yüzüyle Yayında: continental-lastikleri.com.tr
Dünyanın en büyük uluslararası lastik ve orijinal ekipman tedarikçilerinden ...
Sigorta Cini, Yeni Trafik ve Kasko Kampanyası ile 45 TL Değerinde Akaryakıt Hediye Ediyor
Türkiye’nin en güvenilir sigorta şirketlerinden karşılaştırmalı teklif ...
Mercedes-Benz Türk’ten Kasım Ayına Özel Fırsatlar
Mercedes-Benz Türk, kamyon ve otobüs ticari araç ürün grupları için hazırladığı ...
 
Nuray PEKCAN
Nuray PEKCAN
Bunu Yazmayacaktım!
seyit usta, römort, treyler, üst yapı,
scania
YAZARLAR
Kamyonum TV
ÇOK OKUNANLAR
Güzeller
FACEBOOK'TA KAMYONUM
ANKET
Uluslararası taşımalarda karşılaştığınız en büyük sorunlar nelerdir?
 
Kamyonum Künye İletişim Abonelik ve Reklam Sitene Ekle
GüncelEkonomiİhaleGündemHaberlerTeslimatDeniz TaşımacılığıLojistikEnglish
Ağır Vasıtalarda Yeni ModellerHafif Ticarilerde Yeni ModellerÖzel Tasarım AraçlarModifiye KamyonlarTreyler GaleriÜstyapı GaleriOtobüslerde Yeni ModellerKamyon MagazinGüzeller
Yeni Araç TanıtımlarıTest Sürüşleri - KamyonTest Sürüşleri - Hafif TicariKamyon YarışlarıMonster Truck YarışlarıKamyon SimülatörleriOtobüs SimülatörleriYeni TeknolojilerKamyon Magazin
buskamyoncusondakikaKamyontreylerfahrernewsşoförkamyonum