GÜNDEMHABERLERTESLİMAT FOTO GALERİ VİDEO GALERİ YAZARLAR
Menü Arama Facebook Twitter Whatsapp İhbar Hattı
kamyonum dergisi, youtube kanal, kooperatif,
KAMYONUM,OTOBÜSÜM,YALÇIN DORSE
Kamyon ve Ekskavatör Kiralanacak
Kamyon ve Ekskavatör Kiralanacak
İtalya'ya Havayoluyla Yolculuk Yapmayı Planlayan Sürücülerin Uyması Gereken Yükümlülükler
İtalya'ya Havayoluyla Yolculuk Yapmayı Planlayan Sürücülerin Uyması Gereken Yükümlülükler
What Is Happening In The Transportation Sector For Corona Virus Pandemic?

What Is Happening In The Transportation Sector For Corona Virus Pandemic?

1 2 3 4 5 6
kamyonum,otobüsüm,teknik tanker,üst yapı
   
  Emre ELDENER   
TÜRK LOJİSTİK FİRMALARININ BÜYÜMESİNİ ÖNGÖRÜYORUZ
4 Haziran 2020 Perşembe

Türkiye’de salgından olumsuz etkilenen ve buna rağmen çalışmalarını kesintisiz sürdüren sektörlerin başında ulaştırma ve lojistik sektörü geliyor. Son 10 yılda dijitalleşmeyle birlikte hızlı bir dönüşüm sürecine giren lojistik sektörü, ülkelerin getirdiği sınırlamalar ve küresel ticarette azalan yük hacmine rağmen alternatif çözümlerle küresel tedarik zincirinin kırılmaması için mücadele veriyor.

UTİKAD, tüm taşıma modlarında faaliyet gösteren üyeleriyle Türk lojistik ve taşımacılık sektörünün referans derneği, bu nedenle de çalışmalarımızı çok geniş bir yelpazede sürdürüyoruz. Salgının etkilerini taşıma modu bazında değerlendirdiğimizde, yolcu uçakları seferlerinin iptali sebebiyle kargo uçaklarına olan talebin çok artması ama kapasitenin kısıtlı olması, demiryolu taşımacılığında vagon kapasitesinin çok yeterli olmaması sebebiyle çok modlu taşımacılık sistemlerinin verimli bir şekilde işletilememesi, konteynerlerin limanlarda beklemek durumunda kalması, karayolu sınır kapılarındaki kontroller ve sınırlamaların gecikmelere sebep olması öne çıkmaktadır. Uğrak iptalleri sebebiyle denizyolu konteyner taşımacılığında aksamalar mevcut. Bunun yanı sıra beklemelerden kaynaklı liman ardiye ve demuraj ücretleri ek maliyetler olarak ortaya çıkmaktadır. Kapıkule Sınır Kapısı’nda Türkiye ve Bulgaristan’ın aldığı önlemler nedeniyle uzun araç kuyrukları oluşmuş durumda. Türk ve yabancı şoförlere 14 günlük karantina uygulaması ve vize işlemlerinin durdurulması sebebiyle karayolu yük taşımacılığı aksamalarla sürdürülebilmekteydi ancak son günlerde bu konuda bir iyileştirme yapıldı. Hızlı tanı kitleri sınır noktalarına ulaştı, herhangi bir sağlık sorunu olmayan Türk şoförlerin tekrar sefere çıkmasına izin verildi. Ancak uzun bir süre şoförlere karantina uygulanması lojistik akışları yavaşlattı ve sektörümüze zor zamanlar yaşattı.

Taşıma modlarında yaşanan sıkıntıların yanı sıra Türk şoförlerinin vize sorunu da gündemin önemli konularından bir tanesi. Virüs salgını sebebiyle vize ofislerinin çoğunun hizmet verememesi nedeniyle, şoförler karantina sürelerini tamamlamış, sağlık kontrollerinden geçmiş olsa dahi vizelerini yenileyemedikleri için sefere çıkamamakta. Tüm taşıma modları için navlunlar yükseldi, yük taşıma talepleri azaldı.

Diğer yandan üyelerimizin önemli bir kısmı sosyal izolasyonu sağlamak için evlerinden çalışmaya başladı, zorunluluk durumlarında ise minimum personelle ofisteki çalışmalar devam ediyor. Terminaller, deniz ve hava limanları, gümrükler ve depolardaki saha çalışanları fiziki olarak çalışmaya devam etmekte. İş hacminin ve karlılığın düştüğü bu dönemde, gümrüklü alanlarda, havalimanlarında ve diğer taşıma terminallerinde depo ve antrepo işleten sektör temsilcileri kiraların durdurulması ya da ertelenmesi yönündeki taleplerini iletmekte. Derneğimiz de iş birliği içerisinde olduğu, kiraya veren tüm kamu kurum ve kuruluşlarına bu talepleri iletmiştir.

Koronavirüs salgını tabii ki lojistik sektöründe de fazlasıyla etkili oldu. Hemen her an yeni bir bilgi ve duyuru ile karşı karşıya kalıyoruz, dolayısıyla yeni senaryolar üretme ihtiyacı duyuyoruz. Bildiğiniz gibi Türkiye'nin dış ticaretinde iki önemli bölge var. Bunlardan ilki şüphesiz Avrupa Birliği (AB) ülkeleridir. AB ülkeleri adeta salgının merkezi haline geldi. Başta İtalya, İspanya ve Fransa olmak üzere hemen her AB ülkesinde çok sıkı tedbirler alındı. Ülkeler tedbir amacıyla sınır kapılarını kapatmış durumda. Türkiye'den Avrupa yönüne ve tersi yönde karayolu yük taşımaları şu an için zor da olsa devam etmektedir. Lojistik faaliyetlerin yoğun olarak sürdürüldüğü diğer bölge ise Orta Doğu ve Orta Asya ülkeleri. Ülkemizin Orta Doğu'ya açılan iki önemli noktası Irak ve İran'da da virüs salgını etkisini göstermiş durumda. Bu noktalarda da gerek İran ve Irak'tan kaynaklanan gerekse ülkemizin aldığı tedbirlerden kaynaklanan aksamalar yaşıyoruz. Bu aksamaların çoğunluğu şu an için karayolu ve demiryolu taşımacılığında etkisini gösteriyor. Sınır kapılarında TIR kuyrukları oluştu, yükler bekliyor. Dönmeyen dorseler ve konteynerler neticesinde yüzde 15 oranında navlun artışları görüldü.

Havayolunda ise getirilen kısıtlamalar ve yasaklamalar nedeniyle tüm yolcu uçağı seferleri iptal edildi ancak kargo uçağı seferleri yapılmaya devam ediliyor. Dolayısıyla yolcu uçaklarıyla taşınabilen kargo hacmi piyasadan tamamen çekildi. Çekilen bu kapasiteden dolayı kargo uçaklarına olan talep çok arttı. Bugün ortalama 100 uçaktan 90’ı yerde ve uçak filosunun havada olmadığı her an zarar anlamına gelmektedir. Havayolu şirketleri kargo uçaklarının yanı sıra bazı yolcu uçaklarını da kargo uçuşlarına çıkarmaya başladı.

Denizyolunda da tabii ki sıkıntılar yaşanıyor. Navlunlarda Mart ayı itibarıyla artışlar yaşanmaya başladı. Uzakdoğu'dan gelen yük ve konteyner sayılarındaki azalış nedeniyle, ihracatta boş konteyner bulma sorunları da gündeme geliyor. Ayrıca biriken yükler nedeniyle, ihracat gemilerinde yer sıkıntısı da yaşanıyor. Tüketicilerin Çin/Uzakdoğu mallarındaki endişeleri nedeniyle sipariş ve yük kayıpları da yaşandı. İtalya'daki karantina nedeniyle de yüklerin çekilememesi, malların nihai adreslerine sevk edilememesi sorunları yaşanıyor. Bununla beraber rakamlar da yaşanan sıkıntıları ortaya koyuyor, planlanan gemi sayısında yüzde 20'lik bir düşüş yaşanıyor. Konteyner sayıları ise yüzde 25 azaldı. Uğrak iptalleri ise 3 kat arttı. Bu da navlunlarda yaklaşık yüzde 30-40 düzeylerinde bir artışı beraberinde getirdi. Lojistik firmalarının hizmet verdiği sektörlerde tekstil-konfeksiyon ilk sırada yer alırken, bunu sırasıyla otomotiv, perakende–gıda, inşaat malzemeleri, kimya, demir-çelik ve makine sektörleri takip etmektedir.

Koronavirüsün ekonomik olarak en fazla zarar verdiği sektör tartışmasız havayolu şirketleri oldu. Zarar öyle boyutlara ulaştı ki sürecin böyle devam etmesi sektörün yüzde 20 oranında küçülmesi anlamına geliyor. Diğer yandan eğitim, turizm, fuarcılık, yeme -içme, kültür-sanat sektörleri de bu süreçten olumsuz etkilendi.

Koronavirüs ile mücadele kapsamında ülkeler ilk güvenlik tedbiri olarak dışarıdan tehlike gelmesini engellemek amacıyla sınır kapılarını kapattılar. Böylece virüsün tehlike alanını küçülterek kontrollerini daha sıkı tutmuş, kendi iç süreçlerine odaklanmışlardır. Her ülke kendi faaliyetleri doğrultusunda tedbirlerini almış ve hiç zaman kaybetmeden uygulamaya koymuştur. Derneğimiz ülkelerin aldıkları kararları, sınırlamaları, tedbirleri takip etmekte, taşıma modu ve ülke bazındaki güncellemeleri UTİKAD’ın internet sitesinde https://www.utikad.org.tr/Covid-19 adresi üzerinden yayınlamaktadır, sayfayı takip ederek tüm süreçlerden ve en güncel bilgilerden haberdar olunabilir. Ülkemizde salgının görülmeye başlamasıyla birlikte sağlık, eğitim ve ekonomi gibi kritik sektörlerde yoğun önlemler alınmış ve sürecin daha rahat geçirilebilmesine yönelik iyileştirmeler yapılmıştır, yapılmaya da devam etmektedir.

İlgili makamların süreci iyileştirmeye, ticareti kolaylaştırmaya yönelik tüm adımlarını takip ediyor, gerektiğinde de lojistik ve ulaştırma sektörü adına önerilerimizi, taleplerimizi bu makamlara iletiyoruz. Şoförlerin karantina sürelerinin hızlı tanı kitleri ile kısaltılabileceğini, 14 günlük karantina süresinin lojistik akışlara zarar verdiğini T.C. Cumhurbaşkanlığı Yardımcılığı dahil ilgili Bakanlıklar ile paylaşmış ve sektörümüz adına destek beklediğimizi söylemiştik. Ne mutlu ki süreç ile ilgili hem sektörü rahatlatıcı hem de sektör çalışanlarının can güvenliğine yaptığımız önerilere kulak verilerek ilave düzenlemeler, iyileştirmeler yapılıyor. Yapılan düzenleme ile artık şoförlerimizin sağlık durumlarında herhangi bir engel yok ise karantinaya maruz kalmadan tekrar sefere çıkabiliyorlar. Özellikle AB’de yeşil koridorlar oluşturularak karayolu taşımacılık faaliyetlerinin kapatılan iç sınırların oluşturduğu araç trafiği yoğunluğundan etkilenmemesi amaçlandı.  Ancak Türkiye’de sürücülere yönelik karantina uygulaması bir süre uluslararası taşımacılık faaliyetlerini olumsuz etkiledi.

Çin ürünlerinin gelmediği süreçte Türkiye’nin ihraç ettiği malzemelere bir talep artışı gözlemlenmiştir. Bu sebeple ülkemizdeki lojistik firmalarının etkin çalışması ile birlikte Çin’in piyasalarda etkin olamadığı dönemi ülkemiz avantaja çevirebilmiştir. Türkiye’nin hem havayolu hem de karayolu taşımacılığı bazında kritik öneme sahip olması ve önemli bir noktada konuşlanması sebebiyle, çoklu taşıma yapabilme kapasitesi göz önünde bulundurulduğunda kriz sonrası dönemde Türk lojistik firmalarının büyümesini ön görüyoruz. Ayrıca bu süreçte dış ticaret firmalarının hem hammadde sağladıkları ülkelerin hem de pazar ülkelerinin çeşitlendirilmesi gerekliliği ortaya çıkmıştır. Uzak Doğu hammadde pazarından ithalat yapılamadığı süreçte girdi ürünlerin tedarikinde aksamalar olduğu gibi hedef ülkelerin pazarlarının ulaşılamaz olduğu süreçte ithalat ve ihracat ülkelerinin çeşitlendirilmesi önem kazanmıştır.

Yaşanan salgın krizi yeni iş yapma biçimlerinin geliştirilmesi, temassız ve dijital uygulamaların yaygınlaştırılması gerektiğini net bir şekilde ortaya koymuştur. Bu nedenle lojistik ve taşımacılık süreçlerinde daha gelişmiş dijitalleşme ve otomasyon uygulamaları geliştiren kurumlar birkaç adım öne çıkacaktır. Salgın sonrasında şekillenecek küresel ticaret eğilimleri lojistik sektörünün hangi ülke ve bölgelerde ve ne yönde büyüyeceğini belirleyecektir. Aynı zamanda devam etmekte olan küresel iklim krizi de taşımacılık faaliyetlerinin daha sürdürülebilir yöntemlerle gerçekleştirilmesini zorlayacak ve tüm bu etkenlere uyum gösteren, iş yapma biçimlerini değiştirebilen firmaların büyümesini sağlayacaktır. Firmaların 2020 yılının ikinci yarısı ve 2021 stratejik planlarını yaparken salgın sonrasında dünya genelinde tüketici talebinde ve satın alma gücünde değişiklikleri düşünerek bir yol haritası çizmesinin büyük önem taşıyacağı kanaatindeyiz.

Derneğimiz bu süreçte yurt içi ve yurt dışında temsil görevini üstlendiği 50’den fazla kurum ve kuruluş ile dayanışma kapsamında çalışmalarını sürdürmüş, yurt içindeki gelişmelerin takibinin yanı sıra yurt dışı partnerleri ile birlikte değerlendirmeler yapmıştır. Yinelemek isteriz ki bu değerlendirmelerimizi de duyurularımız, basın bültenlerimiz ve internet sayfamız aracılığıyla üyelerimizle, sektörümüz ile paylaşılıyoruz. Sektörümüz uluslararası nitelikte bir sektör olduğundan Uluslararası Taşıma İşleri Organizatörleri Dernekleri Federasyonu (FIATA), Avrupa Taşıma İşleri Organizatörleri, Taşımacılık, Lojistik ve Gümrükleme Hizmetleri Derneği (CLECAT), Uluslararası Karayolu Taşımacılık Birliği (IRU) gibi sektörün büyük çatı kuruluşları aracılığı ile yurt dışında yaşanan gelişmeleri de takip ediyor ve iyileştirmeye yönelik fikir alışverişleri yapıyoruz. Ayrıca bu kurumlarla yaptığımız online toplantılarla Türkiye’deki gelişmeleri de iletiyoruz.

Ülkemizin korona virüs salgınından en az zararla kurtulması ve normal hayat düzenine bir an önce geçilebilmesi en büyük talebimizdir. Ülkemizin içinde bulunduğu bu kritik ve belirsiz süreçte virüse karşı alınan önlemler kapsamında yayınlanan tebliğ/genelge ve bildirimlerde zorunlu tutulan maske bulundurulma uygulamasının güvenlik tedbirleri kapsamında tüm taşıma modlarında uygulanması gerektiğinden iş yerinde ve sahada lojistik operasyonlarda çalışarak, lojistik akışların devamını sağlayan başta şoförler ve uçuş personeli olmak üzere tüm lojistik sektörü çalışanları için öncelikle ücretsiz olmak üzere maske ve koruyucu malzeme temin edilmesi, bunun mümkün olmaması halinde ücretli olarak maske temin edilebilecek kurumların belirlenerek lojistik şirketlerinin maske ve koruyucu malzeme temin edebilmesinin sağlanmasını talep ediyoruz. Lojistik akışların devam edebilmesi ve sahada çalışan personellerin güvenliği için bunun sağlanması hayati önem arz etmektedir.

Sektörümüz için büyük engellerden biri olan vize problemi için de bir beklentimiz var. Korona virüs salgınına yönelik alınan önlemler nedeniyle Avrupa ve komşu ülkeler ile ülkemiz arasındaki temel ticari faaliyetlerin ve lojistik akışların tamamen kopmadan sürdürülmesini sağlayabilmek için şoförlerimizin mevcut vize sürelerine ek olarak 3 ay süre eklenmesine yönelik talebimizi ülkemizin ilgili makamlarına iletmiştik. Bu talebimiz Bakanlıklarımızın da çabasıyla değerlendirilmiş ve şu anda Avrupa’da olan Türk şoförler bulundukları bölgenin yerel otoritelerine başvurarak vizelerini oradan uzatabiliyorlar. Bu günlerde görüştüğümüz bir başka güncel talebimiz ise antrepolarda ilave teminatların düşürülmesi konusunda. Süreci kısaca özetlemek gerekirse T.C. Ticaret Bakanlığı Gümrükler Genel Müdürlüğü tarafından gümrük tarife istatistik pozisyonları ile detaylı olarak bildirilen eşyaların antrepolara konulması durumunda eşyadan alınması gereken teminatın, eşyaya ilişkin gümrük vergilerinin yüzde 25’i kadar olmasının uygun bulunduğu tüm sektör ile paylaşılmıştır. Ancak bu durum antrepo işleticilerinin vermiş olduğu teminatların yetersiz kalmaya başlamasına neden olmuştur. Bu dönemde bankalardan ek banka teminatı bulmak da pek mümkün olmadığından antrepoların tıkanması söz konusu olabilir. Bu nedenle belirlenen ürün gruplarının konu dışında tutulması kaydıyla geri kalan diğer ürün grupları için daha önceden yüzde 10 olarak belirlenen teminat oranının COVID-19 salgın süreci sona erene ve ülke ekonomisi normale dönene kadar geçici bir süreliğine yüzde 1 olarak uygulanmasına yönelik talebimizi de ilgili makamlar ile paylaşıyoruz.


E-posta   Facebook   Twitter     Yazdır   Önceki sayfa   Sayfa başına git  
YORUMLAR     Onay bekleyen yorum yok.
 

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 
 
   
 
Bu haber henüz yorumlanmamış...

 
FACEBOOK YORUM Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
Nuray PEKCAN
UMUT… GÜVEN… İNANÇ…
  YAZARLAR
Emre ELDENER
TÜRK LOJİSTİK FİRMALARININ BÜYÜMESİNİ ÖNGÖRÜYORUZ
Nizamettin KARADAĞ
Gelecekte Ülkemizin Uluslararası Bir Lojistik Üs Konumuna Geleceği Öngörülmekte…
Av. Bilun ELMACIOĞLU
Covıd-19 Virüsü Kaynaklı Küresel Salgının Ticari Sözleşmelere Etkisi
  ÇOK OKUNANLAR
  FACEBOOK'TA KAMYONUM
  ANKET
     
 
Taşımacılık sektöründe çözüme kavuşturulması gereken en büyük problem nedir?

Çalışma sürelerine ilişkin sadece şoförün sorumlu tutulması (Takograf ve cezalar)
Komisyonların yüksek tutulması
Taşıma ücretlerinin düşük olması (Ton/km uygulaması)
Emeklilik sürelerinin uzun olması
Sınır kapılarında yaşanan sorunlar
Vergi oranlarının yüksek olması

Sonuçlar
 
     
 
  •Künye
  •İletişim
  •Reklam
  •Sitene Ekle
 
 
Ihale
Gündem
Haberler
Teslimat
Deniz Taşımacılığı
Lojistik
English
Aku
Lastik
 
 
Ağır Vasıtalarda Yeni Modeller
Hafif Ticarilerde Yeni Modeller
Özel Tasarım Araçlar
Modifiye Kamyonlar
Treyler Galeri
Üstyapı Galeri
Otobüslerde Yeni Modeller
Kamyon Magazin
Güzeller
 
 
Yeni Araç Tanıtımları
Test Sürüşleri - Kamyon
Test Sürüşleri - Hafif Ticari
Kamyon Yarışları
Monster Truck Yarışları
Kamyon Simülatörleri
Otobüs Simülatörleri
Yeni Teknolojiler
Kamyon Magazin
 
 
dikkat
kamyoncu
sondakika
src
news
şoför
truck
Kamyon
kamyonum