Kamyonum
GÜNDEMHABERLERTESLİMAT FOTO GALERİ VİDEO GALERİ YAZARLAR
Menü Arama Facebook Twitter Whatsapp İhbar Hattı
kamyonum, iveco, özgözde, daily, s-way
youtube, kamyonum, trucks, kamyonet,
kamyonumpazar, truckmarket, alışveriş, kamyonumdergisi
Ordu Büyükşehir Belediyesi İş Makinesi, Kamyon, Greyder, Ekskavatör, Arazöz ve Kamyonet Kiralayacak
Ordu Büyükşehir Belediyesi İş Makinesi, Kamyon, Greyder, Ekskavatör, Arazöz ve Kamyonet Kiralayacak
Mercedes-Benz, Kamyon Ürün Grubunda Yeni Modellerin Satışına Başlıyor
Mercedes-Benz, Kamyon Ürün Grubunda Yeni Modellerin Satışına Başlıyor
English
The New A.WF Trailer Swap Chassis And Z.WF Central Axle Swap Chassis From Schmitz Cargobull

The New A.WF Trailer Swap Chassis And Z.WF Central Axle Swap Chassis From Schmitz Cargobull

1 2 3 4 5 6
kamyonum,otobüsüm,teknik tanker,üst yapı
   
  Dr. Deniz YILDIZ [email protected]  
Lojistikte Aşı Yolculuğu
13 Ocak 2021 Çarşamba

AŞI BULUNDU; ANCAK NASIL TAŞINACAK?

“Lojistikte, Aşı Yolculuğu”

Lojistiğin pandemi süreci ile birlikte öneminin daha da arttığından söz etmiştik.  Evlerimizde olduğumuz bu süreçte online alışverişlerimizin yanı sıra pandemi sebebi olan hastalığın ilaçlarının ve aşısının da temin ve tedarikinde lojistik yine önemli aktör olarak rol almakta. Hastalıkla mücadelede aşıların üretimi kadar, üretildikleri yerlerden bizlere ulaştırılması da önemli. Sağlık Bakanlığı aşı ile ilgili lojistik faaliyetlerini temel olarak üç ana başlıkta toplamıştır. Bunların ilki planlama ve tedarik, ikincisi depolama ve dağıtım, son olarak ise soğuk zincir yönetimi ve izlenmesi.

“Ülkemizde 1985 yılından itibaren soğuk zincir eğitimleri kapsamlı bir şekilde yaygınlaştırılmıştır. Sağlık Bakanlığı bünyesinde Temel Sağlık Genel Müdürlüğümüz tarafından 2005 Mayıs ayında Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) teknik yayınları temel alınarak ilk kapsamlı “Soğuk Zincir ve Lojistik Yönetimi” ayrıntılı olarak tanımlanmış ve rehberi basılmıştır. Bağışıklama ile ilgili mevzuat 1930 yılında yayınlanan Umumi Hıfzıssıhha Kanunu. Bu kanun kapsamında; yapılması gerekli zorunlu aşılar, ithal edilen aşılar için izinlerin verilmesi, uygulamanın kimler tarafından yapılacağına dair maddeler yer almaktadır. Genişletilmiş bağışıklama programı için ilk mevzuat 1980’li yıllarda yayınlanmıştır. 2008 yılında Genişletilmiş Bağışıklama Programı Genelgesi güncellenerek yayınlanmıştır. Mevcut son güncelleme 2009 yılında yapılmıştır. Zaman içerisinde teknolojik gelişime bağlı soğuk zincir takipleri ve hastalık programlarında yapılan değişikliklere bağlı olarak aşı programlarına eklenen antijenlere ait değişikliler için her bir süreç resmi yazılar, genelgeler ile güncellenmiştir.(asi.saglik.gov.tr)”

Ülkemizde Sağlık Bakanlığının geçmişten günümüze aşının temin ve tedariki ile ilgili izlenen kılavuz yukarıda belirtildiği şekilde geliştirilmiştir. Aşıların hemen hepsinin üretildikten sonra, son kullanıcıya ulaşıncaya kadar belirli ısı aralığında tutulmaları gerekmekte. FIATA ile IATA iş birliğiyle "Aşı-İlaç Lojistiği ve Dağıtımı Kılavuzu" yayınlanmıştır. Bu kılavuzda küresel çapta aşıların dağıtımındaki zorlukları aşmak ve hava kargo taşıma şirketlerini bilgilendirmek için Covid-19 aşısının tüm elleçleme, taşıma ve dağıtım önerileri yer almakta. Her aşının taşınması ve korunması aynı değildir. Dolayısıyla aşının etkinliğini koruması için taşıma esnasında gerekli şartların sağlanması gerekiyor.

Uluslararası Hava Kargo Birliği (TIACA) aşı ve ilaç lojistiği üzerine çalışan Pharma.Aero ile birlikte aşıların dağıtımı konusunda ‘Project Sunray' adında bir çalışma başlatmış ve çalışmaya 181 havayolu ve nakliye şirketi katılmıştır. Bunların yalnızca yüzde 28’inin soğuk zincir ile taşınması gereken aşıyı sevk etmeye hazır oldukları görülmekte. Uzmanlar Kovid-19 aşısının geliştirilmesi kadar küresel çapta dağıtımının da zorlu bir süreç olacağını aktarmış ve 10 milyar doz aşı için 15 bin uçuş, 200 bin palet dağıtım ve 15 milyon soğutucu kutuda teslimat gerektiğini hesaplamıştır. Hava yolu şirketleri yolcu koltuklarını sökerek aşı nakliyesi için hazırlanıyor. Aşı lojistiği ile uzun zamandır uygulanan karantina kapsamındaki seyahat kısıtlamalarından dolayı zarar eden firmaların piyasalarının hareketlenmesi bekleniyor. Yabancı basında uçak kargo şirketlerinin aşı taşımacılığında sözleşme yapabilmek için büyük çaba harcadıkları yazılmakta. Karayolu ve denizyolu taşımacılığı da aşı lojistiğinde düşünülse de gerekli koşulların sağlanması ve zaman avantajından dolayı ülkemizde de ilk aşı sevkiyatı havayolu ile gerçekleşti.

Aşıların taşınmasının sağlanması aslında son aşama. Aşıların etkinliklerini kaybetmeden kullanıcılara ulaştırılmasında önemli olan diğer bir unsur da aşıların muhafaza edilmesinde kullanılan ambalajlama faaliyeti. Haliyle aşıların muhafaza şartları farklı olduğu için kullanılan ambalaj malzemeleri de oldukça maliyetli ürünlerden oluşuyor. Aşıların gerekli derecede uygun zamanda muhafazası için ambalajlama ekipmanları da stratejik öneme sahip.

Alman firması tarafından geliştirilen Pfizer-Biontech aşısı -70 derecede taşınıyor ve buzdolabı sıcaklığında 5 gün dayanabiliyor. Amerikan ilaç şirketi tarafından geliştirilen Moderna aşı ise 30 gün boyunca buzdolabı sıcaklığında saklanabileceği gibi altı aya kadar kullanım için -20 derecede muhafaza edilebiliyor. Ancak Çin tarafından geliştirilen CoronaVac isimli aşının 2-8 derece sıcaklıkta üç yıl boyunca muhafaza edilebilmesi nedeni ile rakip aşılardan üstün özellikli olduğu düşünülüyor. Hangi aşı tercih edilirse edilsin zincirin önemli bir halkası lojistiktir. Aşının geliştirilmesi kadar son kullanıcılara da ulaştırılması, aşının icadı kadar önemli. Aşının geliştirilmesi, üretilmesi ve bizlere ulaştırılmasına kadar ki zincirde lojistik sektörü önemli bir aktör. Bu sayede yine lojistiğin etkin rolü ve önemi vurgulanmakta.

Öğr. Gör. Dr. Deniz YILDIZ


E-posta   Facebook   Twitter     Yazdır   Önceki sayfa   Sayfa başına git  
YORUMLAR     Onay bekleyen yorum yok.
 

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 
 
   
 
Bu haber henüz yorumlanmamış...

 
FACEBOOK YORUM Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
Nuray PEKCAN
Nuray PEKCAN
Hayaller ve Hayatlar
  YAZARLAR
Dr. Deniz Yıldız
Dr. Deniz Yıldız
Lojistikte Aşı Yolculuğu
Prof. Dr. Birol Erkan
Prof. Dr. Birol Erkan
Türk Lojistiği Geleceğe Hazır mı?
Nizamettin KARADAĞ
Nizamettin KARADAĞ
Bir Gün Ülkemizde Yabancı Kamyoncular da Olabilir mi?
Emre ELDENER
Emre ELDENER
Ülkeye Faydalı Yatırımı Destekliyoruz
Av. Bilun ELMACIOĞLU
Av. Bilun ELMACIOĞLU
Demiryolu ile Eşya Taşımacılığı
Kamyonum TV
0
  ÇOK OKUNANLAR
0
Güzeller
0
  FACEBOOK'TA KAMYONUM
0
  ANKET
     
 
Taşımacılık sektöründe çözüme kavuşturulması gereken en büyük problem nedir?
0
Çalışma sürelerine ilişkin sadece şoförün sorumlu tutulması (Takograf ve cezalar)
Komisyonların yüksek tutulması
Taşıma ücretlerinin düşük olması (Ton/km uygulaması)
Emeklilik sürelerinin uzun olması
Sınır kapılarında yaşanan sorunlar
Vergi oranlarının yüksek olması
0
0 Sonuçlar
 
     
0
  Kamyonum
0
  •Künye
  •İletişim
  •Reklam
  •Sitene Ekle
  0
 
İhale
Gündem
Haberler
Teslimat
Deniz Taşımacılığı
Lojistik
English
Aku
Lastik
  0
 
Ağır Vasıtalarda Yeni Modeller
Hafif Ticarilerde Yeni Modeller
Özel Tasarım Araçlar
Modifiye Kamyonlar
Treyler Galeri
Üstyapı Galeri
Otobüslerde Yeni Modeller
Kamyon Magazin
Güzeller
  0
 
Yeni Araç Tanıtımları
Test Sürüşleri - Kamyon
Test Sürüşleri - Hafif Ticari
Kamyon Yarışları
Monster Truck Yarışları
Kamyon Simülatörleri
Otobüs Simülatörleri
Yeni Teknolojiler
Kamyon Magazin
  0
 
kamyoncu
haberler
türkiye
fahrer
sondakika
src
Kamyon
şoför
dikkat