Adana’daki Tarım İşçisi Taşıyan Minibüs Kazası
Alpay Lök

“Yakıtları bitmiÅŸ, buradaki bir vatandaşımız yardımcı olmuÅŸ. Sürücü de minibüsün vitesi boÅŸtayken fren yaparak yavaÅŸça inmek istemiÅŸ. Kaza bu ÅŸekilde olmuÅŸ. Jandarmaya da bu ÅŸekilde ifade vermiÅŸ.”       22.4.2024

 

Bu bilgi doÄŸruysa aÅŸağıdaki çıkarımları yapmak mümkün:

  1. Vakum destekli frene sahip araçlarda motor stop ettikten sonra frene 3 kat daha yüksek kuvvetle basmak gerekir ki, fren tutsun. Bunu bilmeyen ÅŸöför "aracın freni tutmuyor" sanıp panik yapar.
  2. Bu bilgiye ilave olarak aracın arkasında iÅŸçilerin bagajını ve eÅŸyalarını taşıyan bir römork olduÄŸunu öÄŸrendik. Bu bilgi de doÄŸruysa yaklaşık 4-5 tonluk bir katarın freninin, motor stop etmiÅŸken, vakum desteÄŸi olmaksızın sürücünün ayak kuvvetiyle durdurması mümkün deÄŸil.
  3. Römorkun ağırlığının 1.5-2 ton civarında olduÄŸu (O2 sınıfına denk gelen bu römorkun mekanik atalet frenine ve müstakil plakaya sahip olmasi gerekir)

Tarım iÅŸçilerinin taşındığı bu günlerde minibüslerin aşırı yüklü olduÄŸu ve plakasız römorkların kullanıldığı görülüyor.

Sorular:

1) Tarım iÅŸçilerini taşıyan minibüsün arkasındaki römorkun plakası var mı?

2) Minibüsün çeki kancası ruhsata iÅŸli mi?

Tahminime göre bu iki sorunun da cevabı HAYIR

Son yıllarda midibüslerin arkasında yaygın olarak “ÅŸap makinası” adı altında 1.5 ton ağırlığında, aydınlatma sistemi olmayan, plakasız ve atalet freni (O2 sınıfı için zorunlu) olmayan römorkların kullanıldığını görüyoruz. Plakasız bu römorklar aynı zamanda ruhsatsız.

Asıl sorun "Navigasyon" deÄŸil “denetimsizlik”.



Sayfa Adresi: http://www.kamyonum.com.tr/yazar/Adanadaki-Tarim-Iscisi-Tasiyan-Minibus-Kazasi/368