Nevşehir'de İkinci El Kamyon Piyasası Can Çekişiyor

14 AÄŸustos 2007 Salı  00:00

class="MsoNormal" style="margin: 0in 0in 10pt; text-align: justify">NevÅŸehir’de ikinci el kamyon satan galeri esnafı iÅŸlerinin durgun olması nedeniyle kan aÄŸlıyor. Bir zamanlar Türkiye’de ikinci el kamyon piyasasının nabzının attığı NevÅŸehir, ÅŸimdilerde eski günlerinden çok uzak bir görüntü çiziyor. Galeri esnafı bu durgunluÄŸun sebebini ise diÄŸer illerde kurulan yeni ikinci el galerilere, nakliye sektöründe iÅŸlerin kötü gitmesine ve en önemlisi bankaların sıfır araçlara çok düÅŸük faizlerle kredi vermesine baÄŸlıyor.

NevÅŸehir Yeni Galericiler Sitesi’nden Akyıllar Tır-Kamyon Pazarı LTD. ÅžTÄ°. yetkilisi Halit Yüncü, NevÅŸehir’deki ikinci el kamyon piyasası deÄŸerlendirmesinde, sektörün iyi durumda olmadığını söyleyerek, “ÅŸu anda sıfır arabalar banka kredileriyle satılıyor ama nereye kadar satılacak. Ä°kinci el deÄŸer kazanmadığı sürece sektörün sonu gelir. Üretici bundan sonra üretim de yapamaz. Çünkü ikinci el para etmiyor” diye konuÅŸtu. NevÅŸehir’in de bunun bir halkası olduÄŸunu kaydeden Yüncü, “NevÅŸehir’de eski canlılık yok. Eskiden kamyon almak isteyen birisi gözünü açtığında NevÅŸehir’de uyanırdı. Hareket olurdu. Ama maalesef bu yok” dedi.

Bu duruma çözüm olarak Almanya örneÄŸini sunan Halit Yüncü, ÅŸöyle devam etti: “Almanya ne yaptı; 10 yaÅŸ üstü araçları kalkınmakta olan ülkelere ihraç etti. Bu devleti yönetenlerin bu iÅŸe el atması lazım. Neredeyse Türkiye ikinci el kamyon çöplüÄŸü haline gelecek. Bu da paramızın, insanların emek birikiminin çöpe gitmesi anlamına gelir. Artık Türkiye’nin yeni geliÅŸmekte olan ülkelere ikinci el araç satışını kolaylaÅŸtıracak politikalar üretmesi gerekir. TürkÄ°® Cumhuriyetler olabilir, Balkan ülkeleri olabilir, Arap ülkeleri olabilir, elimizdeki bu eski araçların bir an önce Türkiye’den çıkması gerekir ki sektör tekrar canlansın”.

‘Artık Sektörde Nakliyenin Adı Tır’

Kamyonculara da çaÄŸrıda bulunan Halit Yüncü, Artık kamyoncuların bir an önce TIR’a yönelmelerinin kendileri için iyi olacağını dile getirerek, “ne kadar hızlı TIR’a yönelirlerse kendileri için o kadar iyi olur. Çünkü aynı yükü 10 liraya götürüyorlarsa TIR’la 18 götürecekler. Aynı emeÄŸi, aynı zamanı harcıyorlar ama yüzde 70 daha fazla kazanç elde ediyorlar. Artık sektörde nakliyenin adı TIR.

Yeni kurulacak hükümetten beklentilerini de dile getiren Yüncü, ÅŸoför esnafının kontak kapatma durumunda olduÄŸuna dikkat çekerek “ÅŸoför esnafı mazotu çok yüksek kullanıyor. Mazotu ÅŸoför esnafına indirmelerini istiyoruz. EkmeÄŸini nakliyeden kazanan insanlar için ben hükümetten özel indirim istiyorum. Köylüye veriyorlar, çiftçiye veriyorlar ama neden ÅŸoföre vermiyorlar” diye yakındı. Åžoför esnafının dertleriyle ilgilenecek derneklerin suskun olduÄŸunu belirten Yüncü,” ÅŸoför esnafı ayaÄŸa kalkarsa Türkiye ayaÄŸa kalkar. Hiç kimse bir adım atamaz” diye konuÅŸtu.

Yüncü, insanların alım gücünün rakamlarda yükseldiÄŸini ama bunun henüz insanların cebine yansımadığını vurgulayarak bir an önce iç piyasada iÅŸlerin açılmasını istediklerini açıkladı. Yüncü, “kÄ°¢ÄŸÄ±tta artan milli gelir insanların cebine yansımadığı sürece biz iÅŸler iyi gidiyor diyemiyoruz” dedi.

Acer Otomotiv Yetkilisi Remzi Acer de yaptığı deÄŸerlendirmede NevÅŸehir’de önceki yıllarda ticaretin çok farklı olduÄŸunu ama ÅŸu anda Türkiye genelinde ikinci el satan yerlerin çoÄŸalmasıyla birlikte ikinci el araçların prim yapmamaya baÅŸladığını ifade etti. Acer, bankalar düÅŸük faizle kredi veriyor diye herkesin araç aldığı söyleyerek “ 2003-2004 yıllarında Türkiye’ye 10 yıllık bir araç girdi. Yurt dışından da gelen bu Scania, Daf gibi firmalarla iç piyasada daralma yaÅŸandı” dedi.

Özler Oto Galeri’den Erol Tuncer ise ikinci el sektöründe genel olarak bir durgunluk olduÄŸunu söyleyerek “bankalar bizleri biraz daha yıprattı. NevÅŸehir’e gelen alıcılar genellikle cebinde parası olmayan insanlar. Parası olanlar gidip bankadan kullanıyor. Her geçen gün iÅŸlerde bir düÅŸüÅŸ var” ÅŸeklinde konuÅŸtu.



Sayfa Adresi: http://www.kamyonum.com.tr/haber/Nevsehir-de-Ikinci-El-Kamyon-Piyasasi-Can-Cekisiyor/14354