|
|
Türkiye’de Tersine Lojistik Uygulama Girişimleri
|
|
|
|
|
Lojistik, işletmeler için değer yaratan temel kavramlardan birisidir. Buna ek olarak tersine lojistikte günümüzde önemli kavramlardan birisidir. İşletmeler, tersine lojistik faaliyetleri ile kaynakların sürdürülebilirliği ve tasarruf avantajı sağlanmaktadır. Tersine lojistik; hammadde, yarı mamul ya da kullanılmış ürünlerin tüketildiği son noktadan, üretiminin yapıldığı başlangıç noktasına doğru her türlü ürün, hizmet veya bilgi akışını kapsamaktadır. Tersine lojistik; kullanılmış ya da ömrünü tamamlamış ürünlerin yeniden kaynak olarak kullanılabileceği gibi, geri dönüşümü mümkün olmayan atıklarından bertaraf edilmesini içermektedir. Aynı zamanda müşterilerin satın aldıkları ürünler hakkında olumlu olumsuz her türlü fikirleri de yine tersine lojistik unsurlarındandır.
Ürünlerin geri dönüştürülmesi kadar, ürünlerin daha üretim aşamasındayken doğaya dost ürünler olarak üretilmesi de önemlidir. Doğaya dost ürünler üretimi yeşil lojistik olarak adlandırılmaktadır. Günümüzde çevreye verilen önemin artması ile tersine lojistik ve yeşil lojistik kavramlarının önemi de artmıştır. Dünyada tersine lojistik uygulamaları hızla artarken Türkiye’de bu konuya oldukça önem vermeye başlamıştır.
Türkiye’deki tersine lojistik uygulama örneklerinin başında, “Sıfır Atık”, “Mavi Deniz” gibi projeler yer almaktadır. Aynı şekilde Cif’ten “Temizken Güzel” projesi ile Kadıköy, Eminönü ve Karaköy sahillerinde denizin yüzey atıklarını toplamak için 20 “Cifçöpkapan” yerleştirmiştir. Bu proje ile temiz, bakımlı ve düzenli yerlerin insanları mutlu ettiği düşüncesinden yola çıkarak şehirlerin, sokakların atıklarının toplanması için güzel bir girişim başlatmıştır. Aynı zamanda Arçelik’in “Büyük Değişim Kampanyası” ile birlikte beyaz eşyaların markası ve türü ne olursa olsun, çevreye dost yeni beyaz eşyalar ile dönüştürülmesi desteklenmektedir. Arçelik’in bu uygulaması ile birlikte, eskiyen eşyaların toplanarak geri kazanımı sağlanırken, aynı zamanda doğa dostu ürünler ile çevreye zarar en aza indirilmektedir. İşletmelerin yeşil lojistiğe verdiklerin önemin artması gerekmektedir. Ürünlere daha üretim aşamasında doğaya dost, yeşil ürünler olarak üretilmesi işletmelerin temel sosyal sorumluluklarından olmalıdır.
Öğr. Gör. Dr. Deniz YILDIZ