Kamyonum
GÜNDEMHABERLERTESLİMAT FOTO GALERİ VİDEO GALERİ YAZARLAR
Menü Arama Facebook Twitter Whatsapp İhbar Hattı
bisa
English
We Will Be Active In All Ports In Turkey And Have A Share In The European Line

We Will Be Active In All Ports In Turkey And Have A Share In The European Line

1 2 3 4 5 6
Dergi
alp özler, yılnak,
schmitz, dorse, treyler,
   
  Alpay Lök haber@kamyonum.com.tr  
Otobüs Yolculuğunda Hedef Sıfır Ölüm!
27 Şubat 2024 Salı

Türkiye'de trafik kazalarında;

  • 2021'de 2 bin 421 kişi kaza yerinde, 2 bin 941 kişi kazadan sonraki bir ay içinde olmak üzere toplam 5362 kişi ölmüş.
  • 2022'de 2 bin 282 kişi kaza yerinde, 2 bin 947 kişi kazadan sonraki bir ay içinde olmak üzere toplam 5229 kişi ölmüş.
  • 2023'de; 2 bin 984 kişi kaza yerinde, tahminen 3 bin kişi kazadan sonraki bir ay içinde olmak üzere yaklaşık 6000 kişi ölmüş.

                                           

Türkiye’de otobüs kazalarında:

  • 2021’de kaza yerinde 59 kişi yaşamını yitirmiş. Kazadan sonraki bir ay içinde ölenlerle birlikte toplam 120 kişinin öldüğü varsayılabilir.
  • 2022’de kaza yerinde 79 kişi yaşamını yitirmiş. Kazadan sonraki bir ay içinde ölenlerle birlikte toplam 180 kişinin öldüğü varsayılabilir. (2021’den 2022’ye ölü sayısı yaklaşık %50 artmış)
  • 2023’de kaza yerinde 115 kişi yaşamını yitirmiş. Kazadan sonraki bir ay içinde ölenlerle birlikte toplam 230 kişinin öldüğü varsayılabilir. (2021’den 2023’ye ölü sayısı yaklaşık %90 artmış) EGM tarafından kazaların %59’unun aşırı hız ve arkadan çarpma kaynaklı olduğu bildirilmiş.

                                   

                                                                                                                              

Almanya’da 2022’de trafik kazalarında 2788, otobüs kazalarında ise 8 kişi ölmüş.

                                                                                        

 

AB'de (550milyon) 2019'da belediye ve şehirlerarası otobüslerin karıştığı kazalarda 521 ölüm olmuş. Otobüs kazalarında ölenlerin %21'i (yaklaşık 100 kişi) otobüs yolcusuymuş.

                                      

2019'daki bu sayının 2023'de düştüğü varsayılabilir.

 

Ülkemizde şehirler arası yolculuk için tescilli otobüs sayısı 2021’den 2023’e %63 artmış:

  • 2021’de 4303,
  • 2022’de 5128
  • 2023’de 7010 olmuş,

                               

 Otobüs kazalarında yaşamını yitiren yolcu sayısı:        Kazalarda yaşamını yitirenler

                      Almanya’da    Türkiye’de       AB’de        Almanya’da    Türkiye’de   

  • 2017’de       22 kişi                                                                          3534+3893=7427
  • 2018’de         9 kişi                                                                          3368+3307=6675
  • 2019’da         7 kişi                                100 kişi                              2524+2949=5473 
  • 2020’da       10 kişi                                                                           2197+2669=4866
  • 2021’de         5 kişi          118 kişi                                                    2421+2941=5362                                                     
  • 2022’de         8 kişi          148 kişi                              2788 kişi        2282+2947=5229
  • 2023’de                            230kişi                                                     2984+ ?    =6000

 

Türkiye, Almanya ve AB’deki genelde trafik ve özelde otobüs kazalarındaki ölümleri göz önüne alacak olursak aşağıdaki sonuçları yazabiliriz:

  • Türkiye’de trafik ölümleri 2022’ye kadar azalma gösterirken 2023’den itibaren yükselmeye başladı,
  • Türkiye’de trafik ölümleri Almanya’nın iki katı,
  • Türkiye’de otobüs kazalarındaki ölümler 2021’den itibaren artış göstermekte,
  • Türkiye’de otobüs kazalarındaki trafik ölümleri Almanya’nın 18.5 katı,
  • 85 milyon nüfuslu ülkemizdeki otobüs kazalarındaki ölüm 550 milyon nüfuslu AB'nin 2.3 katı.

Otobüs yolculuğunda hedef sıfır ölüm olmalı. Bu doğrultuda acilen alınması gereken tedbirler aşağıda:

  1. Hız sınırlayıcı: Otobüslerde fabrika çıkışı takılı ve 100km/h hıza ayarlı Hız Sınırlayıcı donanımlar devreye alınmalı, takografların sabunlanması önlenmeli.       2 dingilli ve 18 tonluk bir şehirlerarası otobüs 141km/h ile giderse kinetik enerjisi (Ek) 100km/h ile giden iki otobüsün enerjisine eş oluyor, yani bir yerine iki otobüs çarpmış gibi hasar veriyor.

İki dingilli bir otobüs 100km/h yerine 130km/h ile giderse anlık yakıt tüketimi %95 artar.

  • 100 km/h'da :   17 – 20 L/100km  (Broşür bilgileri)
  • 130 km/h’da :   33 – 40 L/100km  (%95 daha fazla)

Bu tabloyu gördükten sonra akıllara şu iki soru gelmekte:

  • Bu sistem bu aşırı yakıt tüketimiyle nasıl para kazandırır?
  • Fazla yakıt maliyetini ve kaza riskini kim üstlenir?

Öte yandan şehirler arası bir otobüsün lastik ve fren dahil hiçbir yürür aksamı 100km/h üzeri hızlara uygun değil.

  1. Sürücülerin çalışma şartları: Sürücüler bagajda değil odada uyumalı
  2. Kış Lastiği: Kışın otobüslerin tekerlerine yanağında 3 tepeli dağ içinde kar tanesi (3pmsf) logosu olan Kış Lastiği istenmeli. Kış lastiği sayılmayan M+S lastikleri kabul edilmemeli,
  3. Emniyet kemeri: Yolculara emniyet kemeri zorunluluğu takip edilmeli ve %100 uygulanmalı, kurumsal yaptırım uygulanmalı,
  4. Merdiven altı tamircilik: Merdiven altı korsan atölyelerin otobüslerin elektronik denetim sistemlerini (AEBS, ESP, AdBlue, hız sınırlayıcı, takograf) sabunlaması önlenmeli. Ağır yaptırımlar uygulanmalı,
  5. Araç muayenesi: AB seviyesine (2014/45/EC) getirilmeli.  Arıza tespit cihazı (OBD) kullanmalı ve yukarda sıralanan iptal ve sabunlamaları yakalamalı. Araç muayenesi kandırılabilir olmamalı.
  6. Ek muayene (TGD): Almanya'da şehirler arası otobüsler, 3’ü sökme/takmalı ek muayene (SP) olmak üzere, yılda 4 kez muayene ediliyor. Yıllık araç muayenesine ek olarak yetkili servislerde MMO desteğiyle yılda üç kez TGD yapılmalı.

                           

Alınması gereken acil genel önlemler:
- Avrupa Parlamentosu 18.5.2022 COM/2022/24/final  “hızlar düşürülsün” kararının aksine İçişleri Bakanlığının 1.7.2022’de otoyollarda otomobil hız sınırı artışı kararı iptal edilmeli,
- Otoyollarda EDS destekli hız, şerit disiplini ve takip mesafesi denetimleri yapılmalı,
- Araç servisleri, denetim, kayıt ve sorumluluk altına alınmalı, merdiven altı önlenmeli,
- UAB araç muayene kusurlar tablosu gözden geçirilmeli, noksanlar giderilmeli ve 2021’e kadar olduğu gibi Web sitesinde ulaşılabilir olmalı,
- Almanya’daki SP denetimine benzer bir şekilde ağır ticari taşıtlar MMO işbirliğiyle yetkili servislerde yılda üç ilave OBD ağırlıklı denetime (TGD) alınmalı,
- AdBlue/DPF/EGR, Elektronik Sürüş Destek Sistemi (ESP/AEBS/LDW) iptali önlenmeli,
- Hız sınırlayıcılar kamyonlarda 90km/h, otobüslerde 100km/h’a ayarlanmalı,
 

Otobüs kazaları kışın en çok Ocak ve Şubat aylarında oluyor. Bu sene (2024) bu kaza ve ölümlerin olmaması için çok acil tedbirler alınmalı.

Ülkemiz Avrupa’da şehirlerarası yolcu taşımacılığında otobüsleri en yaygın kullanan ülke. Buradan elde ettiğimiz geri bildirim ve deneyimler ürettiğimiz otobüslere de destek oluyor.

Türkiye Avrupa’nın birinci otobüs üretim merkezi. Avrupa’nın otobüs ihtiyacının çoğunu bizim üreticilerimiz karşılıyor. Bu bizi gururlandırıyor. Bu otobüsleri uluslararası mevzuatlara uygun şekilde mühendisler tasarlıyor, geliştiriyor ve üretiyor. Bu otobüsler üretim bandından hız sınırlayıcıları 100 km/h hıza ayarlı olarak çıkıyor ve ihraç ediliyor. Ülkemizde ise bu hız sınırlayıcıların ayarı hemen bozuluyor ve kimse bunu önleyemiyor. Neden?

Bu üzücü kazalar bu sektörün yurtiçi ve yurtdışındaki güvenirliğine çok zarar veriyor.

Sürücüler sorumluluk zincirinin en son ve en zayıf, ama ceza alan tek halkası. Bu kadar yönetilmemiş risk ve ihmallerin içinde daha çok kaza olmamasının tek nedeni; sürücülerin ölümüne çalışması.

 

 

 


E-posta   Facebook   Twitter     Yazdır   Önceki sayfa   Sayfa başına git  
YORUMLAR    Toplam 1 yorum var, 1 adet görüntüleniyor. Onay bekleyen yorum yok.
 

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 
 
   
 
Ömer Onay
18 Mart 2024 Pazartesi 12:15
Sn.Alpay Lök konuyu detaylı bir şekilde analiz edilerek, alınması gereken çok basit önlemleri tek tek sıralamış. En büyük alınması gereken önlem merdiven altı tamirhanelerin bu sistemleri devre dışı bırakmasının önlenmesi. Bunlaryapılmadığı müddetçe kazaların önlenmesi çok zor. Güzel ve aydınlatıcı bir yazı olmuş...Yalnızca modern yollar yapmak yetmez, kazaların önlenmesini sağlayaıcı ciddi ve yaptırımı yüksek önlemlerin de alınması şarttır...
Katılıyorum  Katılmıyorum  
Puan verilmemiş
 
FACEBOOK YORUM Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
Nuray PEKCAN
Nuray PEKCAN
Helal Sana Başkan!
seyit usta, römort, treyler, üst yapı,
kamyonum, kamyon, kamyonumdergisi, kamyonumpazar,
YAZARLAR
Kamyonum TV
ÇOK OKUNANLAR
Güzeller
FACEBOOK'TA KAMYONUM
ANKET
Uluslararası taşımalarda karşılaştığınız en büyük sorunlar nelerdir?
 
Kamyonum Künye İletişim Abonelik ve Reklam Sitene Ekle
EkonomiİhaleGündemHaberlerTeslimatDeniz TaşımacılığıLojistikEnglishAkü
Ağır Vasıtalarda Yeni ModellerHafif Ticarilerde Yeni ModellerÖzel Tasarım AraçlarModifiye KamyonlarTreyler GaleriÜstyapı GaleriOtobüslerde Yeni ModellerKamyon MagazinGüzeller
Yeni Araç TanıtımlarıTest Sürüşleri - KamyonTest Sürüşleri - Hafif TicariKamyon YarışlarıMonster Truck YarışlarıKamyon SimülatörleriOtobüs SimülatörleriYeni TeknolojilerKamyon Magazin
fahrersondakikakamyonumnewslkw haberler busdikkatKamyon