Sektörün merakla beklediği ve özenle hazırlandığı Comvex bu sene umulanı vermedi. Sektörün güçlü markalarının sunumlarıyla adeta bir şova dönüşen fuarda çabalar bir anlamda boşa gitti. Nedendir bilinmez, tarihin ileriye atılması mı pazardaki durgunluk mu yoksa ön görülemeyen başka sebepler mi buna neden oldu; sonuçta gün sonunda katılımcıların çoğunluğu fuardan mutsuz ayrıldı.
Birçok sektör mensubunun bir arada bulunabildiği ve müşterileri ile yakın temasa geçtiği bu mecralar aslında daha efektif kullanılabilir düşüncesindeyim. Tabii burada iş büyük ölçüde fuar organizatörlerine düşüyor. Ancak firmaların da sorumluluklarını yadsımamak gerekir.
Öncelikle fuar organizatörlerine bakacak olursak, şunu söylemek gerekecektir. Yapılan organizasyonun maksimum verim sağlamasına ilişkin tüm tedbirler alınmalıdır. Bu işler artık sadece sektörün birkaç alışık olduğu mecra sınırları ve yöntemleri içinde kalmamalı. Nasıl ki üretici firmalar kendi pazarlama iletişimleri içine yaygın mecraları daha efektif bir şekilde katıyorlarsa, fuar firmaları da daha etkin ve yaygın tanıtımlarla iletişimlerini güçlendirmeliler kanısındayım. Ford Trucks markasının yeni araçlarına ilişkin tv kampanyalarındaki etkinlik düzeyi söylemek istediklerimi anlatır nitelikte.
Katılımcı markaların da hedef kitlesi ile buluşmalarını garantileyecek destek çalışmaları daha programlı ve etkin bir biçimde yapması gerektiğini düşünüyorum. Belki Mercedes markasının fuardan önce gerçekleştirdiğine benzer bazı etkinlik ve programların daha yoğun bir şekilde fuar akışına eklenmesi gerekebilir. Ve tabii ki tarih planlaması! Önünde resmi tatil ve arkasında hafta tatili arasına sıkışmış bir zaman dilimi baştan risk teşkil etmekteydi. Birçok kişi bu iki tarihi birleştirip kısa bir tatil fırsatı yarattı.
Yukarıda sıraladığım ve diğer bazı nedenler bu önemli fuarın istenilen etkiye ulaşmasını engelledi. Umarım bundan sonra yapılacak fuar organizasyonları planlama açısından daha doğru ve etkin bir şekilde yapılabilir.
Fuar izlenimlerime gelecek olursak öncelikle Euro6 motorlu ve farklı özelliklerle donatılmış yepyeni araçların adeta yarıştığı bir arena görünümündeydi alan. Sektörün güçlü markaları geniş stantlarında araçlarını sergilediler. Ve yapılan her basın toplantısı markaların iddiasını açıkça ortaya koydu. Alışkanlıklar ve genel Pazar eğilimleri bu süreçten sonra nasıl bir gelişme ve değişme gösterecek hep beraber izleyeceğiz.
Müşterilerle yaptığım söyleşilerde de dikkatimi çeken en önemli unsur firma temsilcilerinin yeni Euro 6 araçlara ilişkin temkinli yaklaşımları oldu. Anladığım kadarıyla markalar araçlarına ilişkin iddialarını kanıtlamak noktasında olabildiğince test aracını piyasa kullanımına vermeliler. Böylece kullanıcılar özellikle araçlarda en önemli konu olan yakıt avantajı hakkında da net bilgiler edinebilsin.
Bir diğer öne çıkan unsur da üst yapı ve treyler sektöründeki yeni ürünler oldu. Firmalarla yaptığımız söyleşilerde yetkililer ağır ilerleyen Pazar şartlarına rağmen yatırımlarına es vermediklerini bunun yanı sıra daha da önemlisi yurt dışı çalışmalarını da hızlandırdıklarını ifade ettiler.
Umarım yılın devamı öncelikle ağır vasıta pazarında ilk 5 ayda yaşanan yüzde 50’leri aşan daralmanın devam etmeyeceği ve ivmenin tersine döneceği bir süreç olur. Sadece ağır vasıta değil, tabii ki bağlı diğer tüm sektörler için de aynı beklenti içindeyiz.
İyi niyetle verilen her emeğin karşılığını bulması dileğiyle
Hoşçakalın