Günden güne teknolojisi gelişen ağır vasıta ve ilgili sektörlerdeki satış performansı herkesin malumu olduğu üzere bu yıl oldukça düşük seyretti. Geçen yıla nispeten % 50’ye varan kan kaybının yaşandığı pazarda sahada farklı bir oyuncu kendine daha fazla yer bulmaya başladı. Bu oyuncu son yıllarda dikkatleri üstüne çeken 2. El!
Euro 5’den Euro 6’ya geçiş adaptasyonu, piyasadaki nakit darlığı ancak bunun yanı sıra özellikle inşaat sektöründe faaliyet gösteren firmaların artan araç ihtiyaçları bu sektöre dinamik sağlayan unsurların başında geliyor.
Ve sanıyorum ki bu yukarı doğru hızla artan dinamizm önümüzdeki yıllarda da devam edecek.
İşte bu nedenlerle biz de dikkatleri üstüne toplayan 2. El sektörüne yakından bakalım istedik. Ve Türkiye genelinde yapılanmış sektör mensubu firmaları mercek altına aldık. Uzun yıllardır bu pazarda güçlü bir duruş sergileyen ve kendine özgü tarzları ile sektörün nabzını tutan firmalar bize birçok konuda bilgi verdi. Ve tabii ki bu bilgiler sektörün geleceği açısından da kafamızda bazı soruların oluşmasına vesile oldu!
Türkiye genelinde yapılanmış, daha önce bireysel performansları ile pazara yön veren bu firmaların dışında büyük araç üreten firmalar da 2. El yapılanmalarını süratli bir şekilde geliştirme eğilimindeler. Kurumsal güçlerini bulundukları sektöre önemli bir şekilde yansıtan bu önemli markalar gelecekte pazarın şekillenmesinde büyük rol oynayacaklar düşüncesindeyim.
Tam manası ile mesleki tanımını tamamlayamamış, bir mevzuat ( mevzuat hazırlıkları devam etmektedir. ) ve belgelendirme sahibi olmayan bu sektörün gelecekte farklı bir profile taşınacağı da aşikâr görünüyor. Bunun nedenlerine bakacak olursak; yukarıda da bahsettiğim gibi öncelikle üretici markalar bu pazarda güçlerini artırmak yönünde yeni bir düzene ön ayak olacaklardır. Zaman zaman yaşanan ve adeta sektöre kara bir leke gibi yapışmış olan “galerici” tanımından, işin layıkıyla ve dürüstçe yapıldığı kurumsal yapıya geçiş için de bu ilerlemeye ihtiyaç olduğu kanaatindeyim.
2. El olunca aracın geçmişine vakıf olmak, her yönüyle alınan araç nedeniyle zarara uğramamak ve pişman olmamak için kötü niyetli kişilerin bu sektörde faaliyet göstermesinin önüne geçilmesi gerekir. Bu da ancak mevzuat ve beraberinde denetim; sonrasında da cezai uygulamalarla mümkün olacaktır.
İşte tüm bu nedenlerle daha çok kişisel performansları ile faaliyet gösteren kişi ya da kuruluşların biran önce bir araya gelerek kendi sivil toplum örgütlenmelerini tamamlayıp, gelecek için kurumsal yapılarını daha güçlü oluşturmak yolunda adım atmaları gerekir. Ki yarın öbür gün hazırlık yapmadıkları bir pazarda eksik kalıp güçlerini kaybetmesinler.
Tabii bu bizden belki de haddimizi aşan naçizane bir tavsiye!
Başta da belirttiğim gibi 2. El sektöründe birçok oyuncu var. Bu sayıda yer verdiğimiz dosyamızda konusunda Türkiye’nin birçok ilinde konusunda faaliyet gösteren önemli firmaları bulacaksınız, tabii ki büyük üretici markalarla birlikte.
Umarım sektöre fayda sağlayacak ve ışık tutacak bir dosya olmuştur diyerek yazımı sonlandırıyor ve herkese bugünden daha güzel günler diliyorum.
Hoşçakalın