






AB’nin politika esnekliği, otomotiv üreticileri üzerindeki kısa vadeli baskıyı azaltmayı amaçlarken, orijinal 2035 içten yanmalı motor yasağının uygulanabilirliğine ilişkin soru işaretleri sürüyor. Danışmanlık şirketi AlixPartners, son gelişmeler öncesinde bile 2035 yılında Avrupa’daki yeni otomobil satışlarının yalnızca yüzde 62’sinin tamamen elektrikli olacağını öngörüyordu.
AlixPartners Ortağı Nick Parker, son politika değişikliğinin bu öngörüyü kayda değer ölçüde değiştirmesinin beklenmediğini belirtti.
Şarj Altyapısı En Büyük Yapısal Engel
Tam elektrifikasyona geçişteki yavaşlama, bazı pazarlarda şarj altyapısının yaygınlaştırılması için daha fazla zaman tanıyabilir. Şarj istasyonlarının yetersizliği, Avrupa genelinde elektrikli araçların benimsenmesindeki bölgesel eşitsizliklerin temel nedenlerinden biri olmaya devam ediyor.
Sektör verilerine göre, AB genelinde batarya elektrikli otomobil satışları ekim ayına kadar yıllık bazda yüzde 25,7 artarak, toplam araç satışları içindeki payını yüzde 16,4’e yükseltti. Buna rağmen elektrikli araçlar, Güney ve Doğu Avrupa’da hâlâ sınırlı bir pazar payına sahip.
Çinli Üreticiler Mevcut Düzenlemeden Faydalanıyor
Mevcut düzenleyici çerçeve, Çinli üreticilere avantaj sağlamayı sürdürüyor. Çin’den ithal edilen plug-in hibrit araçlar gümrük vergisine tabi tutulmazken, bazı Çinli markalar elektrikli araç talebinin sınırlı olduğu Polonya gibi pazarlarda içten yanmalı motorlu modellerini satmaya devam ediyor.
Elektrifikasyona Milyarlarca Avroluk Yatırım Yapıldı
Politika değişikliği, AB mevzuatının ancak 2023 yılında yürürlüğe girmesine rağmen, üreticiler ve tedarikçiler tarafından elektrikli araç geliştirme ve fabrika yatırımlarına on milyarlarca avro harcanmasının ardından geldi. Bu durum, bazı şirketler için geri adım olarak değerlendirilse de, sektörün bir bölümü daha fazla teknolojik esneklik açısından fırsat görüyor.
Bu kapsamda, Ford ile Renault’nun, Avrupa pazarı için uygun fiyatlı küçük elektrikli araçlar geliştirmeye yönelik iş birliği, dikkat çeken örneklerden biri oldu.
Öte yandan, AB’nin açıklamasından yalnızca bir gün önce Ford, 19,5 milyar dolarlık değer düşüklüğü (writedown) açıkladı ve bazı elektrikli araç projelerini iptal edeceğini duyurdu.
Sektör Düzenleyici Netlik Talep Ediyor
Otomotiv sektörü yöneticileri, sık değişen politikaların uzun vadeli yatırım planlamasını zorlaştırdığı uyarısında bulunuyor. Ford CEO’su Jim Farley, Brüksel’e çağrıda bulunarak, düzenleyici belirsizliğin sermaye yatırımlarını riske attığını vurguladı.
Avrupa Komisyonu, daha önce de 2025 emisyon hedeflerine uyumun üç yıla yayılmasına izin vererek üreticilere “nefes alma alanı” tanımış, dokuz ay sonra ek düzenlemelere gitmişti.
“Bu şekilde uzun vadeli sermaye yatırımı planlanamaz,” diyen Farley, “Bize istikrar gerekiyor,” ifadelerini kullandı.
İş Birlikleri Artabilir
Sektör temsilcileri, değişen politika ortamının üreticiler arasında iş birliği ve platform paylaşımını artıracağını öngörüyor.
İngiltere merkezli batarya teknolojisi girişimi Anaphite’ın CEO’su Joe Stevenson, “Bu durum, sektör genelinde daha fazla iş birliği ve ortak platform kullanımını beraberinde getirecek,” değerlendirmesinde bulundu.
Kaynak:Alıntı
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||||
|
|
|||||||
![]() Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |
