Kamyonum

alp özler, yılnak,
schmitz, dorse, treyler,
23 Kasım 2022 Çarşamba - 10:14

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu: 2023 Toplam Bütçe Ödeneği Yaklaşık 181.8 Milyar TL

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, bakanlığın, SHGM, KGM ve BTK’nın 2023 yılı toplam bütçe ödeneğinin yaklaşık 181,86 milyar TL olarak öngörüldüğünü açıkladı. 2023 yılında demiryolu yatırımlarının payı yüzde 64 olacağını vurgulayan Karaismailoğlu, “Yatırım portföyümüzde 3 bin 342 proje var. Bu projelerimizin toplam büyüklüğü 991 milyar 476 milyon TL. Bu projelerde yaklaşık 447 milyar 595 milyonluk nakdi gerçekleşme sağladık” dedi.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda sunum yaptı. Türkiye’nin; 4 saatlik uçuş süresiyle, yaklaşık 1.6 milyar insanın yaşadığı, 43 trilyon 200 milyar dolar Gayri Safi Milli Hasıla’ya sahip ve 11 trilyon dolar ticaret hacmi bulunan 67 ülkenin de merkezi konumunda olduğunu dile getiren Karaismailoğlu, “Bu stratejik konumumuzun bize yüklediği misyon ile ülkemizi; hava, deniz, kara, demiryolları ve haberleşme sektörleri ile entegre, çok modlu taşımacılık altyapısı sunan uluslararası bir merkez haline getiriyoruz. Bu hedefe ulaşabilmek için ortak akılla ürettiğimiz stratejik hamleler yapıyoruz. Sosyo-demografik veriler, arazi kullanım verileri, ulaştırma sistemleri, altyapı ve turizme ilişkin veriler ışığında hazırladığımız Ulaştırma ve Lojistik Ana Planımıza ve Kalkınma Planımızı da dikkate alarak ülkemizin bütünsel ve sürdürülebilir kalkınma hamlelerinin saç ayaklarından biri olmaya devam edeceğiz” diye konuştu.

2053 ULAŞTIRMA VE LOJİSTİK ANA PLANI İLE ÜLKEMİZİN GELECEĞİNİ PLANLADIK

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın liderliğinde Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak temel faaliyet alanlarının insan, yük ve veri hareketliliğini sağlamak olduğunu kaydeden Karaismailoğlu,  konuşmasına şöyle devam etti:

“Halihazırdaki ihtiyaçlar, beklentiler ve bunların itici gücü olan hedeflerin yanı sıra açığa çıkmamış ihtiyaçları planlamalarımıza daha fazla dahil ediyor; İnsanımıza hizmet sunmak kadar, coğrafi açıdan kalkınmada eşitliğe destek vermek hedefiyle çalışıyoruz. Hazırladığımız 2053 Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı ile ülkemizin geleceğini planladık. Türkiye’nin Ulaştırma ve Lojistik sektörüne ilişkin belirlediğimiz ulaşım vizyonumuz ile vatandaşlarımızın hareketlilik anlamında gereksinimlerini karşılarken; kıtaları, bölgeleri ve kentleri birbirine bağlayacak, ihracat odaklı gelişimi destekleyerek Türkiye’yi uluslararası bir merkez konumuna getirecektir. Ülkemizin altyapı sistemlerini büyük ölçüde tamamladık. Akıllı yollar inşa ettik. Demiryollarında önemli adımlar attık, çok modlu seyahat planlarını teşvik eden düzenlemeler yaptık. Başta hareket kabiliyeti kısıtlı bireylerin erişilebilirliğini merkeze alan hareketliliği destekleyen politikalar ve uygulamaları hayata geçirdik.”

YENİ BİR ULAŞIM ÇAĞINA GİRİYORUZ

Yeni bir ulaşım çağına girildiğini vurgulayan Karaismailoğlu, elektrikli akıllı araçlar ve elektrikli şarj istasyonların yaygın olarak kullanılmaya başlanacağını söyledi. “Akıllı araçlar teknolojisi ile araçların birbirleri arasında ve araçların çevreleriyle veri transferi sağladığı otonom sürüş sistemleri için yeni gelişen mevzuatları oluşturmaya ve altyapımızı hazır hale getirmeye devam edeceğiz” diyen Karaismailoğlu, bundan önce olduğu gibi bundan sonra da ulaşım ve haberleşme sektörlerinin her alandaki gelişmenin ana lokomotifleri olarak 2053’e uzanan yolculukta en önemli dinamikleri olacağını belirtti.

2023 YILINDA DEMİRYOLU YATIRIMLARININ PAYI YÜZDE 64 OLACAK

Karaismailoğlu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı faaliyet alanlarının tümünün, Türkiye’nin bütünsel kalkınması için gereken altyapının temel ayaklarını oluşturduğunu anlatarak, “Bu sorumluluğumuzun farkında olarak, 2003 yılından bu yana, ulaşım ve iletişim alanında çok büyük ve önemli projeleri 1 trilyon 653 milyar 451 milyon TL yatırım yaparak hayata geçirdik. 20 yıllık dönemde yatırım harcamalarımızda yüzde 60’lik pay ile karayolu birinci sırada yer alıyor. Yıllardır ihmal edilen demiryolu sektörünün ulaştırma yatırımlarındaki payı, iktidarlarımız döneminde sürekli artırıldı. Demiryollarının 2013 yılı yatırımlarındaki payı  yüzde 33 iken, 2022 yılında bu oranı yüzde 52‘ye çıkardık. Yatırım planlamalarımıza göre 2023 yılında ise demiryolu yatırımlarının payı yüzde 64 olacak” şeklinde konuştu.

YATIRIM PORTFÖYÜMÜZDE 3 BİN 342 PROJE VAR

Yatırımların daha hızlı tamamlanarak vatandaşların hizmetine sunulabilmesinin son derece önemli olduğunun altını çizen Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, o nedenle alternatif finansman kaynaklarını da değerlendirdiklerini ifade etti. Bunun için özel sektörün dinamizmini de harekete geçirdiklerini kaydeden Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, “Böylece toplam 374,7 milyar TL’lik Kamu-Özel İş Birliği projesini başlattık. Söz konusu yatırımların yüzde 83’ü tamamlandı. Yapımı devam eden Kamu Özel Sektör İş Birliği projeleri ile 63,7 milyar TL daha yatırımı ülkemize kazandırmayı hedefliyoruz. Yatırım portföyümüzde 3 bin 342 proje var. Bu projelerimizin toplam büyüklüğü 991 milyar 476 milyon TL. Bu projelerde yaklaşık 447 milyar 595 milyonluk nakdi gerçekleşme sağladık. Ülke sathında yaklaşık 5000   şantiyede ve hizmet noktasında 700 bini aşan çalışma arkadaşımız ile ülkemize özveri ile hizmet ve eser üretiyoruz” ifadelerini kullandı.

SON 20 YILDA DEMİRYOLLARINA TOPLAM 346,6 MİLYAR TL YATIRIM YAPTIK

Asya ve Avrupa arasında köprü görevi gören Türkiye’nin coğrafi konumunun sağladığı fırsatların ekonomik ve ticari avantaja dönüşebilmesi için yarım asrı aşan bir süre ihmal edilen demiryollarında yeni bir atılım başlattıklarını kaydeden Karaismailoğlu, çok modlu taşımacılığın sağlanması amacıyla demiryollarını yeni bir anlayışla ele aldıklarını söyledi. Son 20 yılda demiryollarına toplam 346,6 milyar TL yatırım yaptıklarının altını çizen Karaismailoğlu,  Türkiye’yi hızlı tren işletmeciliği ile tanıştırdıklarını dile getirdi. 1460 kilometre hızlı tren hattının inşa edildiğinin bildiren Karaismailoğlu, şu değerlendirmelerde bulundu:

“Demiryolu ağımızı yüzde 19 artışla 13 bin 128 kilometreye ulaştırdık. Bakü-Tiflis-Kars (BTK) Demir İpek Yolu üzerinden Çin’den ülkemize ulaşan ve Marmaray’ı kullanarak Avrupa’ya giden tarihi İpek Yolu’nu, demiryolu olarak canlandırdık. Rusya Ukrayna savaşı sonrası verimsiz hale gelen kuzey hat olarak bilinen demiryolu hattında, Çin-Rusya (Sibirya) üzerinden Avrupa’ya gerçekleşen  taşımanın önemli bir kısmının ülkemiz üzerinden orta koridor vasıtası ile gerçekleştirmek için çalışıyoruz. Demiryollarımızda 2023 yılı yük taşıma hedefimiz, 55,5 milyon ton. Hızlı tren ulaşımını ülke nüfusunun yüzde 46’sına ulaştırdık. Demiryolu hamlemizin en önemli bileşeni, yük ve yolcu taşımacılığının ekonomik ve süratli bir şekilde yapılabileceği hızlı tren ağımızı geliştirmek. Bu kapsamda, 4 bin 262 kilometrelik hattımızın yapımı devam etmektedir. 5 bin 433 kilometrelik hattımızın ise projelerini tamamladık. 4 bin 252 kilometrelik hattın proje çalışmaları devam etmektedir. Ulaştırma ve Lojistik Master Plan öngörülerimiz doğrultusunda projelerimizi önceliklendirerek, çalışmalarımızı ara vermeden sürdürüyoruz.

Ankara-Sivas HT hattının altyapı yapım çalışmalarında yüzde 99,67 fiziki ilerleme sağladık. Kısmi olarak test ve sertifikasyon çalışmaları tamamlandı. Proje, 2023 yılı Nisan ayında tamamlandığında seyahat süresi 12 saatten 2 saate düşecek. Bir başka önemli proje Ankara-İzmir Hızlı Tren hattı. Altyapı çalışmalarında yüzde 54,6 fiziksel ilerleme kaydettik. Ankara-İzmir arasında demiryolu seyahat süresini 3 saat 30 dakikaya düşüreceğiz. Bittiğinde 508 kilometrelik mesafede yılda yaklaşık 13,5 milyon yolcu ve 90 milyon ton yük taşımayı hedefliyoruz. Halkalı-Kapıkule Hızlı Tren Projesi, İpek Demiryolu orta koridor güzergahının ülkemizden geçen bölümünün Avrupa bağlantısını oluşturan en önemli halkalardan birini teşkil ediyor. Projeyle; Halkalı-Kapıkule (Edirne) arası yolcu seyahat süresini 1 saat 30 dakikaya; yük taşıma süresini ise 2 saat 30 dakikaya düşmesini hedefliyoruz. Çalışmalar devam ediyor. Bursa-Yenişehir-Osmaneli hızlı tren hattı altyapı çalışmalarında yüzde 86 ilerleme sağladık. Ankara-İstanbul HT hattına bağlantılı olarak 106 kilometre uzunluğundaki Bursa-Yenişehir-Osmaneli hızlı tren hattını üst yapı inşasına başladık. Proje tamamlandığında hem Ankara-Bursa, hem de Bursa-İstanbul yaklaşık 2 saat 15 dakika olacak.”

DEMİRYOLU ARAÇ İHTİYACIMIZ 17,4 MİLYAR EURO

TÜRASAŞ ile demiryollarında yerli üretim altyapı kapasitesinin geliştirildiğini vurgulayan Karaismailoğlu, TÜRASAŞ’ın ürettiği milli elektrikli trenlerin kullanılacağını ve 2 tren setinin testlerinin tamamlanmak üzere olduğuna dikkati çekti. Karaismailoğlu, “Türkiye Raylı sistem sektöründe, demiryolu araçlarının üretiminde, lokomotif kurum olma hedefiyle sektör paydaşlarını bir çatı altında toplayarak, sinerji yakaladık. Böylelikle raylı sistemler sektöründe milli tasarıma sahip ürünleri geliştirip, bu ürünleri dünya pazarına açıp, marka değerine kavuşturuyoruz. Milli Tren Setleri üretimi çalışmalarından edinilen tecrübeler ile 225 km/saat hızında tren setimizin proje çalışmalarına başladık. Dizel, elektrikli lokomotif, demiryolu bakım araçları, demiryolu araçlarının modernizasyonları, tren kontrol yönetim sistemi, vagon, dizel motor üretimlerine devam edilirken aynı zamanda milli demiryolu araçlarının geliştirilmesi için çalışmaları yürütüyoruz. Milli tasarım ve ileri teknoloji ile Elektrikli Ana hat Lokomotif üretiminde dışa bağımlılığın ortadan kaldırılması için çalışmalar devam etmektedir. 1960 yılında TCDD mühendislerince Devrim otomobilinin üretildiği Eskişehir’deki fabrikamızda E5000 Projesi için Elektrikli Ana hat Lokomotif imalatına ilişkin yerli, milli üretim çalışmalarımız devam ediyor. Adapazarı’ndaki fabrikamızda  üretilecek Milli Metro Projesi araçları ilk olarak GAZİRAY Projesi’nde kullanılacaktır. 2035’e kadar yaptığımız planlamada demiryolu araç ihtiyacımız 17,4 milyar Euro, Buna göre üretim planlamalarımızı yürütüyoruz” değerlendirmesinde bulundu.

DENİZ TİCARET FİLO SIRALAMASINDA 15’İNCİ SIRAYA YERLEŞTİK

Üç tarafı denizlerle çevrili Türkiye’nin denizci kimliğini ön plana çıkarmak için yoğun çalışmalar gerçekleştirdiklerini vurgulayan Karaismailoğlu, bu doğrultuda yürütülen çalışmalarla; deniz ticaret filo sıralamasında 15’inci sıraya yerleşildiğini söyledi. Zamanın gereği olarak büyük ölçekli liman projelerine devam ettiklerini belirten Karaismailoğlu, “Ro-Ro ve kabotaj taşımacılığında yakaladığımız büyümeyi devam ettireceğiz. Dünya ticaretinde payımızı artırmak için Türk Bayraklı gemilerimizin standartlarını üst seviyede tutuyoruz. Uluslararası liman sayımızı 152 den 217’ye çıkardık. Bu limanlarda elleçlediğimiz yük miktarı 190 milyon tondan, yaklaşık  526 milyon tona çıktı. Denizciliğimizi desteklemek için altyapı yatırımlarına da devam ediyoruz. Bu kapsamda gerçekleştirdiğimiz, 25 Milyon Ton/yıl kapasitesi ile Filyos Limanı Karadeniz’in çıkış kapısı oldu. Ayrıca doğalgazımızın lojistik merkezi Filyos limanı oldu. Bir başka liman projemiz, Rize İyidere Lojistik Limanının yapımına devam ediyoruz. 2003- 2022 Eylül ayı arasında 28 İlde 90 kilometre sahil düzenlemesi yaptık. Tersanelerimizde teknolojik gelişimlere uyumlu, güvenli ve çevreye duyarlı gemiler inşa ediyoruz” değerlendirmesinde bulundu

KANAL İSTANBUL İLE ÜLKEMİZ KÜRESEL TİCARETTE DAHA ETKİN ROL OYNAYACAK

1930’lu yıllarda, Türk Boğazlarından yılda geçen gemi sayısının 3 bin seviyelerinde olduğunun altını çizen Karaismailoğlu, “Günümüzde ise yılda ortalama 40 bin geminin geçtiği İstanbul Boğazı’ndaki; gemi trafiğindeki artış, gemi boyutlarının büyümesi ve özellikle tehlikeli maddeleri taşıyan tanker geçişlerinin artması, dünya mirası İstanbul üzerinde büyük baskı ve tehdit oluşturuyor. 54 iskelede günde 500 bin yolcu taşıyan şehir içi vapur ve feribotlar içinde çok ciddi kaza riski söz konusu. İstanbul Boğazı’nı kullanan gemilerin güvenli geçişi için yıllık kapasitesinin 25 bin olduğu düşünüldüğünde; bugün yaklaşık 40 bin olan trafik yükünün İstanbul Boğazı’nın seyir, can, mal ve çevre güvenliğini nasıl tehdit ettiği ortadadır. Dünyadaki ticaret hacmi ve bölge ülkelerindeki gelişmeler dikkate alındığında 2050’li yılarda boğazdan geçecek gemi sayısının 78 bine ulaşacağı öngörülüyor. Mühendislik çalışmalarında 204 bilim insanının görev aldığı Kanal İstanbul Projesi, tamamlandığında başta İstanbul Boğazı ve çevresindeki vatandaşlarımızın can ve mal güvenliğini sağlaması ve Boğazın tarihsel ve kültürel dokusunu korumasının yanı sıra; Boğaz giriş ve çıkışlarında günleri bulan beklemeleri azaltacaktır. Kanal İstanbul ile ülkemiz küresel ticarette daha etkin rol oynayacak. Kanal İstanbul’un Sazlıdere kesimininde geçişini sağlayacak, Sazlıdere Köprüsünün inşası devam ediyor. Ayrıca, Kapıkule – Halkalı Hızlı Tren Projemizin; Kanal İstanbul’un altından geçecek şekilde tünelli olarak projelendirdiğimiz Halkalı-Ispartakule kesiminin de inşasına başladık.  Dünyada ve ülkemizde yaşanan teknolojik ve ekonomik gelişmeler, değişen iktisadi yönelimler ve ülkemizin ulaştırma altyapıları konusundaki artan ihtiyaçları doğrultusunda ortaya çıkan bu stratejik hamlemiz; ülkemizi küresel bir lojistik üs konumuna getirerek hem bölgesinde hem de dünya ticaret ve ulaşım yollarında söz sahibi yapacak” şeklinde konuştu.

YATIRIMLARIMIZIN GSYH’YA 548,5 MİLYAR DOLARLIK ETKİSİ OLDU

2003-2021 yılları arasında yapılan 183,7 milyar dolarlık yatırımların; yatırım ve faaliyet dönemindeki ekonomik etkileri ile faaliyet dönemindeki tasarruf etkilerini de paylaşan Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, konuşmasına şöyle devam etti:

“2003- 2021 yılları arasında bu yatırımların Gayri Safi Yurtiçi Hasılaya toplam  548,5 milyar dolar ve üretime  1 trilyon 139 milyar dolarlık etkisi oldu. Bu yatırımların toplam istihdama etkisi de yıllık ortalama  995 bin kişi olarak gerçekleşti. Yatırımlarımız sayesinde ülkemizin hem beşeri hem de maddi kaynaklarının verimli kullanılması sonucu yılda 28 milyar dolar tasarruf elde edilmektedir. Emniyetli ulaşım altyapıları ile ölümlü kazaların azalması sayesinde yılda ortalama 13 bin 100 hayat kurtardık. Ulaştırma ve altyapı yatırımları, Türkiye gibi hızlı gelişen, büyüyen bir ekonominin temelini oluştururlar. Biz açılışını yaptığımız her proje ile gurur duyduk ama asla bununla yetinmedik. 10 yıllar sonrasını planladık. Halkımıza hep daha iyisini, daha faydalısı sunmak için çalıştık.  Bu rakamlar da sağladığımız faydanın ispatıdır. Avrupa'yı 2050 yılında iklim-nötr ilk kıta haline getirmeyi hedefleyen Yeşil Mutabakat’a yönelik Ulusal Yeşil Mutabakat Eylem planı çerçevesinde, sürdürülebilir ve akıllı taşımacılık, yeşil denizcilik ve yeşil liman uygulamaları ile demir yolu taşımacılığının daha da geliştirilmesini hedefliyoruz."

Türkiye’nin adını dünyanın en büyük 10 ekonomisi arasına yazdırmak için; karayolu, demiryolu, denizyolu, havayolu ve haberleşme sektörleri Master Planları çerçevesinde kısa (2023), orta(2035) ve uzun(2053) vadede belirledikleri çalışmaları sürdüreceklerini vurgulayan Karaismailoğlu, karayolu sektöründe: çevresel etkileri azaltan, enerji verimliliğini artıran, tarihi ve kültürel varlıkları koruyan sektörel bir yapı inşa ettiklerini aktardı.

2053 hedef yılına gelindiğinde taşınan yük miktarı artmasına karşın, karayolunun yıllık yük taşımacılığı payının yüzde 72’den yüzde 57’ye düşeceğinin altını çizen Karaismailoğlu, “Akıllı ve otonom teknolojiler ile donatılmış, hızlı, emniyetli yol altyapısı ile kaza oranları daha da azaltılacak, Karayollarında fosil yakıt yerine elektrikli ve alternatif enerji kullanımı daha da artacaktır. 2053 yılına kadar otoyol uzunluğunu 8 bin 325 kilometreye, bölünmüş yol uzunluğunu 38 bin 60 kilometreye ulaştıracağız” ifadelerini kullandı.

LOJİSTİK MERKEZLERİN DEMİRYOLU ENTEGRASYONLARINI HAYATA GEÇİRECEĞİZ

Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı çalışmaları kapsamında; hatların tamamını elektrikli ve sinyalli hale getireceklerini, demiryolunda enerji verimliliğini artıracaklarını, hızlı tren ağını yurt genelinde yaygınlaştıracaklarını belirten Karaismailoğlu, Lojistik merkezlerin demiryolu entegrasyonlarını hayata geçireceklerini dile getirdi. Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, “2053 hedef yılına geldiğimizde; hızlı tren bağlantısına sahip olan il sayısı 8’den 52’ye yükselecek;yıllık yolcu taşımacılığı 19,5 milyondan 269,8 milyona çıkacak. Yıllık yük taşımacılığı 55 milyon tondan 448 milyon tona ulaşacak. Sürdürülebilir, serbestleşen, ekonomik olarak karlı, demiryolu sektörü gelişecek. Sektördeki değişen mega trendlerle uyumlu ve sektör dinamiklerini esas alan demiryolu altyapısı oluşturulacak. Toplam enerji ihtiyacının %35’i yenilenebilir enerji kaynaklarından karşılanacaktır. Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı’na göre ülkemizde mevcut 13 bin 128 kilometre olan demiryolu hat uzunluğumuzu, 2053 yılına kadar 28 bin 590 kilometre çıkartmayı planlıyoruz” değerlendirmesinde bulundu.

Çin Menşeili Lastiklerin İthalatında Damping Soruşturması!

Ağır Nakliyeciler Derneği (AND) ile Tan Group Arasında AND Üyelerinin Faydalanabileceği Gümrük İşlemlerini Kapsayan Bir İşbirliği Anlaşması İmzalandı