Advertisement
Kamyonum
GÜNDEMHABERLERTESLİMAT FOTO GALERİ VİDEO GALERİ YAZARLAR
Menü Arama Facebook Twitter Whatsapp İhbar Hattı
bisa
English
We Will Be Active In All Ports In Turkey And Have A Share In The European Line

We Will Be Active In All Ports In Turkey And Have A Share In The European Line

1 2 3 4 5 6
Dergi
alp özler, yılnak,
filo kiralama, estepe,
schmitz, dorse, treyler,
11 Mart 2010 Perşembe - 00:00

Lojistik Haritamız Çıkarılacak

 Dış Ticaret Müsteşarlığı Çözüm Üretiyor Dış Ticaret Müsteşarlığı Anlaşmalar Genel Müdürlüğü Dış Ticarette Lojistik Dairesi Başkanı M. Fatih Turhan  bu soruların cevabını veriyor…

Lojistik Haritamız Çıkarılacak

 

·       Dış ticaret hacmimiz ne kadar?

 

·       “Kotasız Avrupa Eylem Planı” Dış Ticaret Müsteşarlığı için ne anlam ifade ediyor?

 

·       Taşımacılığın sorunları nasıl giderilecek?

 

Dış Ticaret Müsteşarlığı Anlaşmalar Genel Müdürlüğü Dış Ticarette Lojistik Dairesi Başkanı M. Fatih Turhan  bu soruların cevabını veriyor…

 

Türkiye’nin içinde bulunduğu stratejik konumun önemi dış ticarete nasıl yansıyor?

 

Bölgedeki en büyük ekonomi ve komşuları için önemli bir pazar olan Türkiye, yıllık 750 milyar dolara ulaşan milli geliri, 330 milyar doların üzerinde dış ticaret hacmi, yıllık 24 milyar dolar tutarında üstlenilen yurt dışı müteahhitlik hizmetleri projeleri ve 22 milyar dolarlık turizm geliriyle Avrupa’nın 6. dünyanın ise 15. büyük ekonomisi durumuna gelmiştir.

 

AB ile Gümrük Birliği’ne sahip ve tam üyeliğe aday olan, 12 ülke ile STA imzalamış ve komşuları ile güçlü tarihi ve kültürel bağları bulunan Türkiye, bölgesinde siyasi ve ekonomik bir güç merkezi konumundadır.

 

Orta vadeli ekonomik planda 2010 yılı için öngörülen 107.5 milyar dolarlık ve Türkiye İhracatçılar Meclisi (TIM) tarafından 111 milyar dolar olarak tanımlanan ihracat hedefinin gerçekleştirilmesi için Müstaşerlığımız tarafından hazırlanan çeşitli stratejiler çerçevesinde çalışmalar sürdürülmektedir.

 

Ticaret hacmimizi yıllara oranla değerlendirir misiniz?

 

Örneğin, 2000 yılında uygulamaya konulan  ve 2003’te genişletilen “Komşu ve Çevre Ülkeler ile Ticari ve Ekonomik İlişkilerin Geliştirilmesi Stratejisi” çerçevesinde 52 ülkeye yönelik olarak yürütülen pazara giriş çalışmaları neticesinde strateji kapsamındaki ülkelerle ticaret hacmimiz oldukça hızlı bir gelişim göstermiş; bu ülkelere ihracatımız 2000 yılında 7 milyar dolardan 2008 yılında 57 milyar dolara çıkmıştır.

 

Diğer taraftan, 2008 yılında 15.8 trilyon dolar olarak gerçekleşen dünya mal ticareti, küresel ekonomik kriz çerçevesinde 2009 yılında 11.4 trilyon dolara gerilemiştir. Uluslararası ticarette yaşanan bu daralma kaçınılmaz olarak ülkemize de yansımıştır. Ancak 2009 Ekim ayından itibaren ihracatımızın yeniden yükselişe geçmesi ile toparlanma süreci başlamıştır.

 

Dış ticaretin zorlu rekabet koşullarında, özellikle çok uluslu şirketlerin üretim merkezlerini ülkeler arasında hızla değiştirme kabiliyetlerinin arttığı bir dünyada taşıma imkanları ve fiyatları dış ticarette her zamankinden daha fazla belirleyici bir unsur olmaya başlamıştır. Bu anlamda devletlerin dış ticaret politikası aracı olarak en kolay müdahalede bulunabilecekleri bir alan olarak ulaştırma imkanlarının geliştirilmesi hususu ön plana çıkmıştır.

 

Diğer taraftan, birçok uluslararası çalışmada, gelecekteki yedi yükselen pazar arasında gösterilen Türkiye, hızla Avrupa’nın üretim ve lojistik merkezi haline gelebilecek potansiyele sahiptir. 

 

Dış ticaret hacmini arttırmak için yapılması gerekenler nelerdir? Taşıma modları arasındaki denge nasıl korunabilir?

 

Bu potansiyelden yararlanmak ve ticaret hareketlerinin kontrolünde söz sahibi olabilmek için uygun, alternatifli ve rekabetçi fiyatlar sunabilen bir ulaştırma altyapısına sahip olmamız şarttır. Ayrıca, sadece transit geçiş ülkesi olmanın ötesinde, ticaretin ülke üzerinden yapılmasını sağlayacak şekilde çok uluslu firmaların bölge ülkelerine yönelik lojistik merkezlerini ülkemizde kurmalarını sağlayacak önlemler alınmalıdır. Bu süreçte taşıma modlarının ağırlıkları ve buna bağlı olarak hangi projelere öncelik verilmesi gerektiği önemli bir noktadır.

 

Mevcut ulaştırma istatistikleri değer bazında değerlendirildiğinde, dış ticaretimizde denizyolu ve karayolu modları belirleyici rol oynamaktadır. İhracatımızın % 48’i denizyolu, % 41’i karayolu ve % 5’i havayolu ile ithalatımızın % 53’ü denizyolu, % 24’ü karayolu, % 10’u havayolu, yaklaşık % 6’sı sabit ulaşım tesisatı (elektrik, boru hatları) modları kullanılarak yapılmaktadır.

 

Denizyolu kabotaj ve demiryolu taşımacılığının geliştirilmesi ile intermodaliteye geçilmesine yönelik düşük faizli kredi niteliğinde ek mali tedbirlerin alınması, ayrıca karayoluyla ihracat taşımalarına sağlanan vergisiz akaryakıtın, ihracat işleminin başladığı iç gümrük kapılarından itibaren verilmeye başlanması bu konuda atılması gereken önemli adımlardır. 

 

Diğer taraftan, ihraç taşımalarımızda güzergah ülkelerinin özellikle geçiş belgesi ve vize konularındaki pozisyonlarını bir koz olarak kullanmalarından kaynaklanan karayolu taşımacılığı alanında sık sık yaşanmakta olan sorunlar dikkate alındığında, orta ve uzun vadede ülkemiz dış ticaretinin taşıma güvenliğinin sağlanması, ulusal ve uluslararası rekabete açık bir platformda en uygun taşıma maliyetlerine ulaşılabilmesi açısından da intermodal taşımacılığın geliştirilmesi büyük önem arz etmektedir.

 

Bu itibarla, ulaştırma sektörleri arasındaki dengenin sağlanması amacıyla geliştirilen ve uluslararası finansman sağlama imkanı da bulunan  Marco Polo, Cream ve Viking projeleri gibi uluslararası intermodal projelerine katılım yönünde lojistik firmalarımızın ilgi ve ihtiyaçlarının saptanması gerektiğini düşünüyoruz.

 

Karayolu taşımacılığının önündeki engeller nelerdir? UND’nin “Kotasız Avrupa Eylem Planı”nı destekliyor musunuz?

 

Lojistiğin de içinde bulunduğu hizmet ticaretinde uluslararası kuralların henüz tam anlamıyla oturmaması,  lojistiğin bir tarife dışı engel olarak kullanılması sonucunu da doğurmaktadır. Özellikle Türk karayolu nakliye sektörüne getirilmiş bulunan kota ve vize engelleri bunun en güzel örneğidir. Biz bunları sadece nakliye sektörüne yönelik olarak alınmış bir engel değil, Türk ihraç ürünlerine karşı alınmış bir tarife dışı engel olarak da görüyoruz.

 

Ücretsiz geçiş belgesi sayısına getirilen kısıtlamayı ifade eden kotaların bittiği durumlarda UBAK belgesi veya ücretli geçiş belgesi kullanılmak suretiyle ihraç taşımalarına devam edilmesi nedeniyle, kota uygulamasının maliyetleri artırarak ihracatı zorlaştırması sözkonusudur. Yeni belge temini için gereken süre ve ek ödemeler, sevkıyatların düzenli yapılamamasına veya yüksek maliyetlerle yapılmasına neden olmaktadır. Gümrük kapılarında yaşanan beklemeler sipariş iptallerine varan gecikmelere yol açmaktadır. Sevkıyat başına artan nakliye masrafları, yalnızca rekabet gücümüzü olumsuz yönde etkilemekle kalmamakta, Avrupalı tüketiciyi ve yatırımcıyı da olumsuz etkilemektedir.

 

Uygulamanın bu haliyle, ticarette Türkiye ile Avrupa Birliği (AB) arasında tesis edilmiş bulunan Gümrük Birliği’nin özüne ve Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) kurallarına aykırı bir tür “tarife dışı engel” teşkil ettiği değerlendirmemizi muhataplarımıza iletmiş bulunuyoruz. Bu itibarla, özel sektörün kota ve geçiş ücretleri ile ilgili talep ve sorunları Dış Ticaret Müsteşarlığı tarafından Karma Ekonomik Komisyonu (KEK) ve AB, DTÖ, Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu (BMAEK) gibi  ikili ve çok taraflı platformlarda takip edilmektedir. Bu girişimler Dışişleri Bakanlığı ve Ulaştırma Bakanlığı ile koordineli olarak yürütülmektedir. DTÖ anlaşmazlıkların halli mekanizmasına başvurulması ihtimali üzerinde de çalışılmaktadır. Ayrıca, daha serbest bir transit rejimini öngören ülkemiz önerisi hazırlanarak Ticaretin Kolaylaştırılması Anlaşması’nda yer almak üzere DTÖ’ye iletilmiştir.

 

Sektör temsilcilerinden Uluslararası Nakliyeciler Derneği’nin başı çektiği “Kotasız Avrupa” girişimini de destekliyor ve bu tür lobi faaliyetlerinin önemli olduğunu düşünüyoruz.

 

Ticari ve ekonomik ilişkilerimizin potansiyeli karşılayamamasında rol oynayan diğer bir sorun, başta Türk işadamları ve TIR şoförleri olmak üzere, AB ülkelerine hizmet sunumu kapsamında seyahat eden vatandaşlarımızın vize temininde yaşadıkları sıkıntılardır.

 

Hizmet sunumu amacıyla Avrupa ülkelerine girişte karşılaşılan bu sorun bağlamında hukuki anlamda bazı olumlu sonuçlar elde edilmiştir.

 

AB ile ortaklık ilişkimizin ruhuna aykırı bu tür haksız vize uygulamalarına karşı,   işadamlarımızın ve Avrupa’ya Türk ihraç ürünü taşıyan nakliyecilerimizin vize sorunu Müsteşarlığımız tarafından, yine başta Gümrük Birliği Ortak Komitesi (GBOK) toplantıları olmak üzere, AB ile ikili platformlarda takip edilmekte olup, girişimlerimiz Dışişleri Bakanlığı ile eşgüdümlü olarak yürütülmektedir.

 

İhracatta rekabet gücümüzü önemli ölçüde etkilemesi vesilesiyle, Dış Ticaret Müsteşarlığı bünyesinde lojistik ile ilgili konuların tek elden izlenmesi ve bu alanlarda  politika ve proje önerilerinin hazırlanması amacıyla 2007 yılı başında “Dış Ticarette Lojistik Dairesi” adı altına bir daire ihdas edilmiştir. Söz konusu Daire dış ticarette lojistik hizmetlerinin ülke yararına geliştirilmesi, daha etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesi ve karşılaşılan sorunların çözümlenmesine yönelik çalışmaların gerçekleştirilmesi doğrultusunda çalışmalarını sürdürmektedir.

 

Müsteşarlığımızca, lojistik açıdan stratejik önem arz eden konularda ihracatçılarımızın beklenti ve çıkarlarının ön plana çıkarılması doğrultusunda ortak bir pozisyon belirlenmesi ve ilgili kurum ve kuruluşlarımızın da katkıları ülkemizin lojistik sektöründe sunduğu imkânların ve gerçekleştirilmesi planlanan projelerin uluslararası firmalara tanıtılması hedeflenmektedir. Söz konusu çalışmadan azami verim alınabilmesini teminen, öncelikle ülkemizin “İhracat ve Transit Lojistik Haritası”nın oluşturulmasının önem arz ettiği değerlendirilmekte olup, konuyla ilgili olarak TİM bünyesinde oluşturulan  “Dış Ticarette Lojistik Konseyi” üyeleri ile de görüşmek suretiyle çalışmalara başladığımızı memnuniyetle belirtmek isterim.

 

 

 

 

 
Arkasında Türkiye Var
 
Başkentte İndirimli Ulaşıma Son
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
Arkasında Türkiye Var
 BMC İle Çevre Yolundayız Ankara’nın meşhur ayazında ...
Federasyonun Yüzü Değişiyor
 Federasyon Kolları Sıvadı Türkiye Şoförler ve Otomobilciler ...
Ankara Lojistik Üs Hizmetinizde!
 Taşımacıların Yeni Adresi Ankara Kazan mevkiinde konumlandırılan ...
 
Karayolu mu? Havayolu mu?
 İki Taşıma Modunun Yarışı Karayolu yolcu taşımacılığı yeni düzenlemelerle ...
?MEVZUATI İYİ TAKİP EDİN?
 Sektörü Uyardı 2009 yılı artık gerilerde kaldı. Umutlar, ...
Kamyonun Sırtına Karoserin Değil; Pazarın Yükü Bindi
Karoser Pazarı Can Çekişiyor Çekici+treyler kombinasyonu ...
 
Avrupalı Kässbohrer?den Türk Nakliyecisine Rakipsiz Araçlar
Türk Nakliyecisine Özel Almanya’da 1893 yılında kurulan ...
?2009?da Performansımızı Katladık?
Denetim Sorularını Bölge Müdürü Cevaplıyor Karayolu ...
Ulaştırmanın Mesleki Yeterlilik Karnesi Başarılı
Mesleki Yeterlilikte Son Durum Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğü, ...
 
Nuray PEKCAN
Nuray PEKCAN
Helal Sana Başkan!
seyit usta, römort, treyler, üst yapı,
kamyonum, kamyon, kamyonumdergisi, kamyonumpazar,
YAZARLAR
Kamyonum TV
ÇOK OKUNANLAR
Güzeller
FACEBOOK'TA KAMYONUM
ANKET
     
 
Uluslararası taşımalarda karşılaştığınız en büyük sorunlar nelerdir?
0
Sınır kapılarında yaşanan sorunlar
Vize
Belge yetersizliği
Maliyetler
Tır parkı sorunları
Cezalar
Sınırlardaki ve güzergahlarda karşılaşılan geçiş sorunları
0
0 Sonuçlar
 
     
  Kamyonum
0
  •Künye
  •İletişim
  •Abonelik ve Reklam
  •Sitene Ekle
  0
 
Ekonomi
İhale
Gündem
Haberler
Teslimat
Deniz Taşımacılığı
Lojistik
English
Akü
  0
 
Ağır Vasıtalarda Yeni Modeller
Hafif Ticarilerde Yeni Modeller
Özel Tasarım Araçlar
Modifiye Kamyonlar
Treyler Galeri
Üstyapı Galeri
Otobüslerde Yeni Modeller
Kamyon Magazin
Güzeller
  0
 
Yeni Araç Tanıtımları
Test Sürüşleri - Kamyon
Test Sürüşleri - Hafif Ticari
Kamyon Yarışları
Monster Truck Yarışları
Kamyon Simülatörleri
Otobüs Simülatörleri
Yeni Teknolojiler
Kamyon Magazin
  0
 
src
türkiye
fahrer
şoför
truck
bus
haberler
Kamyon
lkw