GÜNDEMHABERLERTESLİMATDENİZ TAŞIMACILIĞI FOTO GALERİ VİDEO GALERİ YAZARLAR
Menü Arama Facebook Twitter
kamyonum dergisi, youtube kanal, kooperatif,
Meryıldız Lojistik, Tekstil Taşımacılığında 'Tırsan' Dedi
Meryıldız Lojistik, Tekstil Taşımacılığında 'Tırsan' Dedi
Kazada Sıkışan Kamyon Sürücüsü Hayatını Kaybetti
Kazada Sıkışan Kamyon Sürücüsü Hayatını Kaybetti
SOL Lines Takes a Vertical Step as it Gains Control of Scanlog

SOL Lines Takes a Vertical Step as it Gains Control of Scanlog

1 2 3 4 5 6
6 Aralık 2017 Çarşamba - 10:03

'Yolcu Hakkı' Hakkı Adında Saklı

Seyahatlerinde otobüs yolculuğunu tercih eden yolculara aldıkları hizmetin kalitesini ve yolcu haklarını sorduk.

 Yolcu Hakkı  Hakkı Adında Saklı

Her insan hayata ait olduğu rolüyle sarılır. Kimileri işleriyle kimileri aşklarıyla var olur. Hakkı ise yollarda var oldu. Hayatını yolculuklara adamış, yaşama dokunabilmiş, insanı anlamış bir modern zaman seyyahıdır Hakkı. Her yolculuğun hakkını vermiş her yerde hakkını aramıştır. Her otogarda bilet aramış her otobüs koltuğunda uyuklamıştır. Kimileri onun kaybolan bagajının peşinde bir avare olduğuna inansa da o yalnızca yolcu olmak için var olmuş bir göçerdir. Kim bilir belki de şuan sizinle aynı otobüse bilet almış ikramlarının zamanının gelmesini bekliyordur. Yolcu Hakkı bir modern zaman seyyahı…

Yolcunun rahat ve güvenli bir şekilde seyahat edebilmesi için karayolu ile yolcu taşımacılığında kurallar ve yolcu hakları; gerek 4962 Sayılı Karayolu Taşıma Kanunu, gerekse de Karayolu Trafik Kanunu’nda yer alan bazı genel düzenlemelerle yasal bir zemine sahip olmuştur.

İşte Karayolu İle Yolcu Taşımacılığında Kurallar ve Yolcu Hakları;

Güvenlik ve Sağlık

Taşımacılar, yolcuların sağlıklı, rahat ve güvenli bir–yolculuk yapmasını sağlamak yolcuyu güvenli bir şekilde taahhüt ettiği yere kadar götürmekle yükümlüdür.

Yolcular da taşımacının güvenlik yönünden almış olduğu tedbirlere uymak zorundadırlar.

Sürücüler, yolculara hizmet eden görevliler ve yolcular, trafik güvenliğini tehlikeye düşürecek, diğer yolcuları rahatsız edecek, genel ahlaka ve adaba aykırı tutum ve davranışlarda bulunamaz, taşıtın teknik donanımını olumsuz etkileyecek hiçbir elektronik cihazı kullanamazlar.

Sürücüler seyahat esnasında yolcularla veya personelle uzun süreli sohbet edemezler.

Seyahat esnasında sürücüler ses ve görüntü cihazlarının yönetimini yapamazlar.

Yolculuk sırasında ikram edilen yiyecek, içecek, mendil, kolonya ve benzeri maddeler Sağlık Bakanlığı tarafından yayımlanan mevzuata uygun olmalıdır.

Yolcu Biletleri ve Tarifeler

Yolcu taşımaları biletsiz yapılamaz.

Bilet satışı yapılan terminallerde ve çevresinde yolcuları yönlendirmek için personel istihdam edilemez, çalıştıramaz ve bunlardan yararlanamazlar.

Taşımaya ilişkin ücret ve zaman tarifeleri görülebilecek şekilde işyeri, terminal ve bilet satış yerlerine asılmalıdır.

Taşımacılar, Bakanlık tarafından onaylanmış tarifelere uymak zorundadır. Tespit edilmiş ücret tarifelerinin üzerinde ücret alınamaz.

Düzenli yolcu taşımalarında her yolcu için ayrı bilet düzenlenmek zorunludur.

Düzenlenen yolcu biletinde, yetki belgesi sahibi taşımacının ve varsa acentesinin adı, unvanı ile adresi, vergi dairesinin adı ve hesap numarası ile yolcunun adı, soyadı, kalkış ve varış yeri, koltuk numarası, hareket tarihi ve saati, taşıma ücreti, biletin seri ve sıra numarası ve düzenleme tarihinin yer alması zorunludur.

Bir yolcuya bilet karşılığı satılan koltuk, bir başkasına mükerrer olarak satılamaz.

Yolcular seyahat süresince yolcu biletlerini yanlarında bulundurmak zorundadırlar.

Taşıtların trafik tescil belgesinde belirtilen toplam koltuk sayısı dışında yolcu taşınamaz.

Ücret tarifeleri başlangıç ve bitiş noktaları arasında gidiş ve dönüşte aynı şekilde düzenlenir.

Aynı güzergah üzerinde gidiş ile dönüş için değişik ücret tarifesi uygulanamaz.

Otobüs hareket saatinin yirmi dört saat öncesine kadar yapılacak müracaatlarda, bilet ücretinin tamamının iade edilmesi, on iki saat öncesine kadar yapılacak müracaatlarda ise altı ay geçerli açık bilet düzenlenmesi zorunludur.

Yolcu Eşyası ve Bagaj

Yolcunun otuz kilograma kadar olan bagajı ücretsiz taşınır. Bagajlar yolcuların biletlerinde gösterilen koltuk numaralarına göre etiketlenir.

Yolcu beraberinde olmayan ticari eşya ve kargo taşınamaz.

Taşıtın bagaj taşınmasına mahsus bölümleri dışında eşya taşınamaz.

Özel kafeslerinde kedi, köpek ve kuş gibi evcil hayvanlar bagaj taşımaya mahsus bölümlerde taşınabilir.

Taşıtın içinde canlı hayvan hiçbir şekilde taşınamaz.

Tehlike yaratabilecek yanıcı, yakıcı, parlayıcı ve patlayıcı ve benzeri nitelikteki yolcu eşyası, kargosu ve bagajı bagaj bölümü de dahil olmak üzere taşınamaz.

Düzenli yolcu taşımalarında kalkış ve/veya varışların bir terminalden yapılması esastır. Ancak, yeri ve zamanı önceden belirlenen ara duraklarda da yolcu indirilip, bindirilerek bilet satışı yapılabilir.

Çevreye Saygı İnsan Sağlığını Koruma

Taşımacılar çevre ve insan sağlığını koruma, çevre kirliliğini önleme amacıyla yürürlüğe konulan mevzuat hükümlerini bilmek ve bunlara uymak zorundadır.

Yolcu Biletine Yapılması Gereken Yasal İndirim

Şehirlerarası yolcu taşımacılığında yolcuların sorunlarının en başında gelen “indirim uygulaması” kimlere ve ne kadar uygulanıyor? Buna direten otobüs firmaları hakkında nereye müracaat edilmelidir? İndirimin yapılmaması halinde idari bir yaptırım var mıdır? 

Karayolu Taşıma Yönetmeliği’nin 57. maddesinin 10. ve 11. fıkralarına göre;  6 yaşından küçük çocuklar ile en az yüzde 40 engeli bulunan ve bunları belgeleyen kişilerin biletlerin geçerli ücreti üzerinden  yüzde 30 indirim uygulanması zorunludur. İndirimli biletler, 6 yaşından küçük çocukların kimlikleri, engelli kişilerin ise engelli kimlik/raporunun ibrazı halinde düzenlenebilmektedir.

İndirim konusunda mağdur olan yolcular, mağduriyetini otobüs terminallerinde terminal zabıtalarına giderek durumlarını anlatması ve bu durumun zabıt altına alınması gerekmektedir. Eğer devamlı seyahat ediyorsanız ve bu indirim uygulamasında sorun yaşıyorsanız şikâyetlerinizi bulunduğunuz ilin, İl Terminal Zabıtalarına veya Türkiye genelinde bulunan Ulaştırma Bakanlığı Bölge Müdürlüklerine (İstanbul,  Ankara, İzmir, Bursa, Adana, Antalya, Gaziantep, Diyarbakır, Samsun, Erzurum, Trabzon, Sivas, Bolu) bilet ve zabıt fotokopisi ile başvuru yapabilirsiniz.

Karayolu Taşıma Yönetmeliği’nin 57. maddesinin 10. ve 11. fıkraları aşağıdaki gibidir:

“(10) 6 yaşın altında olan çocuklar yolcu bileti düzenlenmeksizin kucakta seyahat edebilirler. Bunlar için ayrı koltuk talep edilmesi halinde, bilet ücreti geçerli ücret tarifesi üzerinden yüzde 30 indirimli düzenlenir.

(11) (Değişik: RG 21/8/2009-27326) 6 yaş ve üzeri tüm yolcuların ayrı koltukta seyahat etmesi zorunlu olup, altı ile 12 yaş arası çocuklar ile yaş şartı aranmaksızın en az yüzde 40 oranında özürlü olduğunu belgeleyen kişiler için bilet ücreti geçerli ücret tarifesi üzerinden yüzde 30 indirimli düzenlenir. ”

Gökhan Çelik
“2+1 Otobüsler İlk Tercihim”

Her zaman gideceği ildeki en iyi turizm firmasından hizmet aldığını belirten Gökhan Çelik, öncelikli tercihinin kaliteli hizmet veren firmalar olduğunu söylüyor. 

“Yolcu Hakları” Bazen Kağıt Üzerinde Kalıyor!

Yolcu haklarının bazı noktalarda sadece kağıt üzerinde kaldığını ifade eden Çelik, “Yasanın bize tanıdığı hakları ne derecede alabiliyoruz emin değilim. Bir örnekle açıklamak gerekirse; mevcut yasaya göre 12 yaş ve altı çocuklara yüzde 30 indirim uygulanması gerekiyor. Geçenlerde oğluma internetten bilet aldım ve yasanın tanıdığı bu hakkı kullanamadım. Bileti almak zorunda olduğum için yasanın sağladığı bu haktan vazgeçmek zorunda kaldım. Daha önce de biletle ilgili bir sorun yaşamış ve BİMER’e başvurmuştum. Şikayetimle ilgili durumu ispatlamam istendi. İşlerimizin yoğunluğundan dolayı takip etmekte zorlandığımız için şikayet etmekle yetindim.  Gittiğim tarih, aldığım bilet belli olmasına rağmen üzerine çok düşemediğim için şikâyetimin bir karşılığı olmadı” diyor.

“Bazı Firmalar Bu İşi Çok Güzel Yapıyor”

Seyahatlerinde 2+1 koltuklu ve yüksek modelli araçları öncelikle seçtiğinin bilgisini paylaşan Gökhan Çelik, yol ve yolcu güvenliğine çok önem verdiğini söylüyor. Çelik, “Herkesin aksine ucuz olan bileti almıyorum. Ucuz bilet aldığımız zaman hizmetin de kalitesi düşüyor. Her zaman kaliteli hizmeti seçmeye özen gösteriyorum. Toplu ulaşım çok güzel bir hizmet; ancak çoğu insan bu hizmeti bilinçli kullanmıyor. Bazı firmalar bu işi çok güzel yapıyor. Müşteriye bilgi veriyor ve kaliteli hizmet sunuyor. Yolcular için en önemli konulardan biri de güvenliğimiz. Bizler aracın bakımını, kaptanın çalışma koşullarını takip etme durumunda değiliz. Seyahatim esnasında ön taraflarda gittiğim zaman sürekli şoförü kontrol ederim. Uyuyabilir, dalabilir, telefonla uğraşabilir bu şekilde temkinli davranıyorum. Şoförlerin konforu da yolcu kadar önemli, yeterince dinlenmeliler sadece kendi canlarını değil; bir sürü can taşıyorlar. Özellikle ağır vasıta şoförlerinin; TIR olsun, otobüs olsun kurallara uymalarını rica ediyorum. Mecbur kalmadıkça şerit ihlali yapmasınlar. Güven ve huzur içinde görevlerini tamamlasınlar.” ifadelerini kullanıyor.

Muhittin Yörükoğlu
“Biletler Yüksek Rakamlara Satılıyor”

Ankara Şehirlerarası Otobüs Terminali (AŞTİ)’de İzmit yolcusu Muhittin Yörükoğlu ile otobüs yolculuğunu konuşuyoruz. Şehirlerarası seyahatlerinde önceliğinin tren olmasına rağmen Muhittin Yörükoğlu da sıklıkla otobüs yolculuğu ile seyahat edenlerden.

“Firma Sayısı Düşmeli”

Trenle yapılan yolculuğun otobüs seyahatine göre daha konforlu ve güvenli olduğunu belirten Yörükoğlu, otobüs yolculuğunda; ses, gürültü ve sarsıntı nedeniyle insanların yorgun düştüğünü söylüyor. Yörükoğlu, “Hızlı trende bilet bulamadığım için otobüsle seyahat ediyorum. Hızlı tren gibi taşıma sistemlerinin fazlalaşmasını istiyoruz. Örneğin; karayolu ile yılda 1 milyon insan taşınıyorsa bunun 500 bine indirilmesi gerekiyor. 500 firma varsa onun yerine 300 firma olsun. Herkes en iyi şekilde işini yapmalı. Alternatif seferler düzenlense otobüsü tercih etmezdim. Tren yolculuğu insanın vücudunu dinlendiriyor” ifadelerini kullanıyor.

Otobüsle seyahat ettiği dönemlerde Metro’yu tercih ettiğini belirten Muhittin Yörükoğlu, firmanın servis hizmetinden duyduğu memnuniyeti dile getirerek şunları kaydetti: “Metro’nun yolcular için servis olanakları Türkiye’nin her yerinde çok fazla. Gecenin üçünde de otobüsten insen mağduriyet yaşamıyorsun.”

Kaliteli bir seyahat hizmetinin maliyet açısından yüksek olduğunu ifade eden Yörükoğlu, “Maalesef otobüslerimizde konforlu bir seyahatin yüksek olduğunu söyleyemem. Daha iyi olması için birtakım çalışmalar oluyor; ancak bu çalışmaları henüz yeterli seviyede görmüyorum. Biletler yüksek rakamlara satılıyor” şeklinde konuşuyor.

“Kazalar Şoför Kaynaklı Oluyor”

Yolcular için en önemli konunun güvenlik olduğuna vurgu yapan Yörükoğlu, kazaların büyük bir kısmının şoför hatasından meydana geldiğini söylüyor. Yörükoğlu, “Bazı şoförler fazla mesai yaparak uykusuz yola çıkabiliyor. Bu da insanların can güvenliğini riske atıyor. Burada şoför kadar firma sahiplerinin de kusuru bulunuyor. Az şoförle çok iş yapılması her meslekte olduğu gibi burada karşımıza çıkıyor. Denetimlerin de sağlıklı ve yeterince yapılmadığını düşünüyorum” diyerek sözlerini noktalıyor.

 
Openmatics, deTAGtive Logistics İçin İnovasyon Ödülü Aldı
 
Yolların Sessiz Kahramanları
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
Nuray PEKCAN
“KOOPERATİFLERİ BİTİRMEYE ÇALIŞIYORLAR!”
kamyonum,applicasyon,play store,cepte
  YAZARLAR
Av. Bilun ELMACIOĞLU
KİŞİSEL VERİLERİN KORUNMASI KANUNU “KVKK” VE GETİRDİKLERİ
Nizamettin KARADAĞ
NİHAYET KARAYOLLARI YANMAYA BAŞLADI
Emre ELDENER
DÖVİZ KURUNDAKİ DALGALANMALAR
Doç. Dr. Onur DİKMENLİ
BİLMİ-YORUM!
  ÇOK OKUNANLAR
  FACEBOOK'TA KAMYONUM
  ANKET
     
 
Taşımacılık sektöründe çözüme kavuşturulması gereken en büyük problem nedir?

Çalışma sürelerine ilişkin sadece şoförün sorumlu tutulması (Takograf ve cezalar)
Komisyonların yüksek tutulması
Taşıma ücretlerinin düşük olması (Ton/km uygulaması)
Emeklilik sürelerinin uzun olması
Sınır kapılarında yaşanan sorunlar
Vergi oranlarının yüksek olması

Sonuçlar
 
     
 
  •Künye
  •İletişim
  •Reklam
  •Sitene Ekle
 
 
Ihale
Gündem
Haberler
Teslimat
Deniz Taşımacılığı
Lojistik
English
Aku
Lastik
 
 
Ağır Vasıtalarda Yeni Modeller
Hafif Ticarilerde Yeni Modeller
Özel Tasarım Araçlar
Modifiye Kamyonlar
Treyler Galeri
Üstyapı Galeri
Otobüslerde Yeni Modeller
Kamyon Magazin
Güzeller
 
 
Yeni Araç Tanıtımları
Test Sürüşleri - Kamyon
Test Sürüşleri - Hafif Ticari
Kamyon Yarışları
Monster Truck Yarışları
Kamyon Simülatörleri
Otobüs Simülatörleri
Yeni Teknolojiler
Kamyon Magazin
 
 
dikkat
kamyoncu
sondakika
Kamyon
şoför
türkiye
truck
treyler
fahrer